Lounais-Häme

Pienikin särö tuulilasissa voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa

Kymmenen vuotta toiminut Tammelan Huoltopiste on perinteisesti hoitanut niin auto-, vene- kuin pienkoneremonttejakin – tilauksen ja kysynnän mukaan.

-Nytkin yksi vene tuossa on työn alla. Autoja olemme remontoineet kaikenlaisia ja kaikenlaisissa asioissa, yrittäjä Veija Bergström sanoo.

Autopuolella yritys hoitaa esimerkiksi huoltoja, korjauksia, diagnostiikkatöitä ja rengastöitä. Tammelan Huoltopiste on vakuutusyhtiöiden ja autotehtaiden hyväksymä.

Näin kymmenen vuoden taipaleen jälkeen painotus on muuttumassa, kun tuulilasit nousevat entistä enemmän keskiöön.

-Ensimmäisen tuulilasin vaihdoin 1990-luvun puolivälissä muiden alaisuudessa työskennellessä. Tuulilasien vaihdot ovat olleet mukana myös omassa yrityksessäni koko ajan.

Tuulilasienkin suhteen tekniikka ottaa koko ajan harppauksia eteenpäin.

-Alussa laitettiin vielä tiivistelaseja narujen kanssa, kunnes siirryttiin liimalaseihin, Bergström kertoo.

Autot ovat ylipäätään nykyisin täynnä tekniikkaa ja erilaisia avustusjärjestelmiä, mikä tulee ottaa huomioon tuulilaseja vaihdettaessa. Moni auto on varustettu esimerkiksi tutkaan perustuvilla avustusjärjestelmillä, kuten automaattisella vakionopeudensäätimellä tai automaattisella hätäjarrutuksella. Jos kalibrointi tuulilasin vaihtamisen yhteydessä ei onnistu kunnolla, järjestelmä voi toimia virheellisesti tai estyä kokonaan.

Siksi Bergström on nyt hankkimassa uuden kalibrointityökalun, jonka avulla varmistetaan, että avustusjärjestelmän tutkat suunnataan oikein.

-Sellaista ei vielä seudulla ole. Uudet autot käytännössä aina vaativat kalibroinnin, kun tuulilasia vaihdetaan, Bergström kertoo.

Tammelan Huoltopisteen työstä noin 40–50 prosenttia liittyy tuulilaseihin.

-Tavoite on nostaa luku jopa sataan. Osa huoltoliikkeistä erikoistuu esimerkiksi renkaisiin, me panostamme tuulilaseihin, Bergström sanoo.

Nyt onkin hyvä aika panostaa tuulilaseihin, sillä toukokuussa katsastusmääräykset tiukentuivat. Liimalasi on kantavia rakenteita, joten iskemä tai halkeama siinä vaikuttaa huomattavasti turvallisuuteen.

-Muutoksen jälkeen kiveniskemä tuulilasissa johtaa paljon herkemmin huomautuksen sijaan hylkäykseen katsastuksesta, Bergström kertoo.

Bergström kertoo, että ihmiset ovat nykyisin melko valveutuneita ja vaihtavat tuulilasejaan jo melko herkästi, jos siinä on iskemiä tai säröjä. FL

Uusimmat