Lounais-Häme

Pienkiinteistöjen sähkölasku kasvaa hurjasti, jos ne pakotetaan sähköautojen pikalataukseen

Asiantuntijan mielestä asuinkiinteistöjä ei pitäisi vielä pakottaa kasvattamaan sähköliittymiään.
Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Sähköautotekniikan asiantuntijan, Aalto-yliopiston professorin Matti Lehtosen mielestä kiinteistöjä ei pitäisi vielä velvoittaa rakentamaan tehokkaita latauspisteitä.

– Ainakin alkuvaiheessa riittää autokohtaisesti normaali schuko-pistoke, jolla latausvirta voidaan rajoittaa 8 ampeeriin, Lehtonen sanoo.

Schuko-pistoke eli suko on suojamaadoitettu sähköpistorasia. Suomessa tällaisia pistorasioita on pysäköintipaikoilla paljon, koska niiden sähköllä lämmitetään talvella polttomoottoriautojen lohkolämmittimiä.

Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia myös varoisi kalliita ratkaisuja.

– Taloyhtiöiden latauspisteet tulevat pääsääntöisesti olemaan hitaita. Ei ole tällä hetkellä järkeä tehdä niihin nopeita latauspisteitä, sanoo Haltia.

Lehtosen mielestä taloyhtiöihin voidaan asentaa muutama nopean latauksen pistoke. Hän tarkoittaa suuria taloyhtiöitä, joiden sähköjärjestelmien nykyinen teho riittää joihinkin nopeisiin latauspistokkeisiin.

– Taloyhtiön liittymän teho määrittää sen, kuinka suuri latausteho verkosta voidaan ottaa. Ensimmäiset autot menevät nykyisiin liittymätehoihin.

 

 

Suomessa valmistellaan lainsäädäntöä, joka tekisi latauspisteistä pakollisia. EU on antanut direktiivin, joka määrää rakentamaan sähköautojen latauspistokkeita tai ainakin varautumaan niiden rakentamiseen. Hallitusohjelman useissa kohdissa luvataan lainsäädäntöä, jolla kiinteistöt pakotetaan latauspistokkeiden rakentamiseen.

– Ministeriössä valmistellaan lainsäädäntöä direktiivin ja hallitusohjelman täytäntöönpanosta, kertoo lainsäädäntöneuvos Sari Rapinoja ympäristöministeriöstä.

Kiinteistö voi joutua maksamaan pitkän pennin sähköauton tehokkaasta latauspisteestä.

Tehokkaan latauspisteen rakentaminen vanhaan kiinteistöön voi maksaa paljon. Siirtomaksuina se maksaa kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä rakentaminen, jos kiinteistön sähköliittymää joudutaan suurentamaan.

Lehtosen mielestä taloyhtiöiden pitäisi ryhtyä ylittämään nykyisten verkkojensa kapasiteettia vasta, kun sähköautot ovat yleistyneet.

– Sitten kun sähköautot alkavat olla dominoiva joukko, yli 50 prosenttia autoista, tulee todennäköisesti tarve vahvistaa taloyhtiöiden verkkoja ja suurentaa liittymätehoja.

Sähköautoa ei saa ladata suoraan pistorasiasta eikä se olisikaan tehokasta. Jos sähköautoa lataa laillisesti tavallisesta pistorasiasta, on käytettävä kaapelia, jossa sähkövirran voimakkuutta alennetaan.

Täyssähköauton akkujen lataus on näin toivottoman hidasta.

Suurissa kiinteistöissä sähköverkko ja pääsulake antavat mahdollisuuden joidenkin tehokkaiden latauspisteiden rakentamiseen. Taloyhtiö voi ostaa myös järjestelmän, joka säännöstelee latauspisteille jaettavaa sähköä.

Hallitus lupaa 15 miljoonaa euroa tukea latauspisteiden rakentamiseen.

 

 

 

 

 

 

Hallitus näkee rakentamisen esteenä asunto-osakeyhtiölain. Suuren investoinnin, joka hyödyttää vain joitakin osakkaita, kustannuksia ei voi noin vain jakaa kaikille osakkaille. Hallitusohjelmaan on kirjattu asunto-osakeyhtiölain muutos.

Professori Lehtosella on ratkaisu, joka ei vaadi muutosta lainsäädäntöön.

– Jos pysäköintipaikat ovat taloyhtiön hallussa, voidaan toimia niin, että taloyhtiö investoi ja vuokraa latauspaikat osakkaille.

– Osakkaita on kohdeltava tasavertaisesti, joten vuokran on katettava kustannukset, Lehtonen sanoo.

Suomella on kunnianhimoinen tavoite, että vuonna 2030 olisi käytössä 250 000 sähköautoa. Tavoitteen mukaan sähköautoiksi lasketaan myös hybridiautot.

Täyssähköauton järkevä käyttö edellyttää usein, että se voitaisiin ladata kotona. FL

Pakotus

Hallitusohjelman mukaan kiinteistöt pakotetaan latauspistokkeiden rakentamiseen.

Sähköautoja pyritään myös muuten suosimaan.

Kiinteistöjen olisi rakennettava remonteissa latauspaikkoja.

Huoltoasemat saavat myös velvoitteen latauspisteistä.

Jos asunto-osakkeet oikeuttavat autopaikan hallintaan, päätös pikalatauksesta on tehtävä yksimielisesti.

Hallitus aikoo muuttaa asunto-osakeyhtiölakia niin, että yksimielisyyttä ei tarvittaisi.

Työsuhde-etujen verotusta muutetaan niin, että suositaan vähäpäästöisiä autoja.

Sähköautojen latausetu vapautetaan verosta.

EU:n direktiivi ei määrää asuinkiinteistöihin latauspaikkoja.

Se velvoittaa rakentamaan uusiin ja remonttien yhteydessä vanhoihin asuinkiinteistöihin sähkökaapeleille valmiiksi putkia.

Edellytyksenä on, että kiinteistössä on yli kymmenen autopaikkaa.

Uusimmat