Lounais-Häme Lounais-Häme

Poikkeusluvalla ajokortin saaneen törttöilyyn ei suhtauduta muita kuljettajia tiukemmin – "Joillakin menee yli 20-vuotiaaksi ennen kuin henkinen kypsyys on riittävä"

Poikkeusluvalla kortin saanut määrätään ajokieltoon normaalein perustein. Kortin palautus edellyttää uusilta kuskeilta riskikäyttäytymiseen pureutuvaa koulutusta.
Yrittäjä ja liikenneopettaja Jyrki Lahtosen mukaan poikkeusluvalla 17-vuotiaana ajokortin saaneet ovat yhtä osaavia kuskeja kuin muut nuoret. Ajotaidot oppii, mutta henkinen kypsyys kehittyy hyvin eri aikaan. Sitä mitataan varsinkin silloin, kun kyydissä on tuttu kaveriporukka. Kuva: Lassi Puhtimäki
Yrittäjä ja liikenneopettaja Jyrki Lahtosen mukaan poikkeusluvalla 17-vuotiaana ajokortin saaneet ovat yhtä osaavia kuskeja kuin muut nuoret. Ajotaidot oppii, mutta henkinen kypsyys kehittyy hyvin eri aikaan. Sitä mitataan varsinkin silloin, kun kyydissä on tuttu kaveriporukka. Kuva: Lassi Puhtimäki

Hämeessä otsikoihin kaahailleet poikkeusluvalla kortin saaneet 17-vuotiaat ovat tieliikennelain edessä samassa asemassa kuin kaikki muutkin kuljettajat.

Rangaistuskäytäntö on sama kuin täysikäisillä. Väliaikaiseen ajokieltoon määrätään, jos liikenneturvallisuuden vaarantaminen on törkeä. Sen pituus määräytyy käräjäoikeuden käsittelyssä. Kortin saaminen alaikäisenä ei vaikuta rangaistuksen laatuun tai vie korttia hyllylle helpommin.

– Toistuvien liikennerikkomusten kohdalla uusille kuljettajille on tiukempi rikkomusseuranta. Normaalit rajat ovat kolme rikettä vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa, mutta uusien kuljettajien kohdalla raja on kaksi rikettä vuodessa tai kolme kahdessa vuodessa, komisario Hanna Kokkonen Hämeen poliisin lupapalveluista kertoo.

Poikkeuslupa kortin suorittamiseen alaikäisenä myönnetään usein opiskelujen tai urheiluharrastusten perusteella. Aiemmat mopo- tai kevaritoilailut voivat vesittää haaveet.

Kortti takaisin, kun riskikäyttäytymiseen pureutuva kurssi on suoritettu

Uusiksi kuskeiksi ei katsota vain nuoria, vaan myös henkilöt, joilla ensimmäisen auton tai moottoripyörän ajo-oikeuden saamisesta on kulunut alle kaksi vuotta. Mopo- tai traktorikortin ajaneet ovat auton ratissa uusia kuskeja.

– Uusien kuljettajien ajo-oikeuden palauttaminen ajokiellon jälkeen vaatii riskikäyttäytymisen ehkäisemiseksi suoritettavan koulutuksen autokoulussa tai Traficomin hyväksymän kouluttajan toimesta. Koulutus käsittelee riskikäyttäytymistä ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, Kokkonen selvittää.

Lähi- tai virtuaaliopetuksena suoritettavassa koulutuksessa pureudutaan myös tekoon johtaneisiin syihin ja pidetään kouluttajan johdolla ryhmäkeskustelu piittaamattomuudesta liikenteessä.

Todistus nelituntisen koulutuksen suorittamisesta on toimitettava poliisille ennen kuin ajo-oikeus palautetaan. Poliisilla ei ole tilastoja siitä, miten opit kuljettajiin purevat.

Useimmiten kortin hyllylle vie reilu ylinopeus

Reilu ylinopeus on yleisin syy ajo-oikeuden menettämiseen kaikenikäisillä kuljettajilla.

– Monesti nuorten tekoihin vaikuttaa liittyvän kokeilun- ja näyttämisen halu. Kyse on usein harkitsemattomuudesta. Rattijuopumusten kohdalla uusien kuljettajien määrä ei ole poikkeuksellisen suuri.

Ajokorttilain perusteella henkilö voidaan määrätä suorittamaan ajokoe tai kuljettajantutkinto uudelleen.

– Ajokokeeseen määrääminen liittyy aina terveydentilan selvittämiseen. Kuljettajantutkintoon voidaan määrätä, jos henkilö on syyllistynyt moottorikäyttöisellä ajoneuvolla toistuvasti tieliikennelain rikkomiseen, ja on syytä epäillä, ettei hän ole säilyttänyt ajotaitoaan, Kokkonen kertoo.

Kuljettajantutkintoon määrätään useimmiten kuljettaja, joka on ollut yhtämittaisesti ajokiellossa useamman vuoden ajan. FL

Uusimmat

Näkoislehti

20.9.2020

Fingerpori

comic