Lounais-Häme

Poliisi ei rajoittaisi mopoautoilua

Vaikka Sastamalan järkyttävä onnettomuus ei ollut millään tavalla mopoauton kuljettajan syytä, keskustelu mopoautoista tuntuu onnettomuuden jälkeen kiihtyneen.

Esimerkiksi kantahämäläinen kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) toivoo blogissaan, että nuoret voisivat saada turvattomien mopoautojen sijaan oikean pienen auton, jonka maksiminopeutta rajoitettaisiin säätimellä. Jo vuonna 2015 Autotuojien järjestämässä vaalipaneelissa kaikki puolueet panelistiensa suulla halusivat turvallisemman ratkaisun mopoautojen tilalle, mutta asiaan ei ole saatu eduskunnassa ratkaisua.

Liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista näkee, että Heinosen ehdotus nopeusrajoitetuista ajoneuvoista olisi turvallisuuden kannalta paras ratkaisu.

-Ongelma on se, että Suomi ei aikanaan tehnyt esimerkiksi Ruotsin tavoin EU-lainsäädäntöön varaumaa, joka sallisi tavallisten henkilöautojen muuttamisen nopeusrajoitteiseksi. Nyt se vaatisi lainsäädännöllisesti ison työn, minkä takia sitä ei ole lähdetty tekemään, Takala kertoo.

Takalan mukaan mopoautot eivät ole Hämeen alueella olleet mukana useammassa onnettomuudessa kuin tavalliset henkilöautot.

-Vakavammissa onnettomuuksissa syyllinen on yleensä toinen osapuoli. Pienempään mopoautoon suhtaudutaan välinpitämättömästi, ajetaan eteen tai päin ja tehdään ohituksia väärissä sekä vaarallisissa paikoissa, Takala sanoo.

Rikoskomisario Tomi Repo Hämeen poliisista kehuu, että ainakin Forssan seudulla mopoautoilijat ajavat fiksusti, eivätkä aiheuta onnettomuuksia normaaliautoilijoita enempää. Erityiskehuja Revolta saa se, että liikennevalvonnassa tavataan hyvin vähän päihtyneinä ajavia mopoautoilijoita.

Repo kertoo itsekin kokeneensa maantiellä tilanteen, jossa hitaammin liikkuva mopoauto on aiheuttanut yllättävän tilanteen.

-Pimeällä letkassa ajettaessa nopeus laski yllättäen. Näkyvyys oli heikko ja hetken kuluttua vauhdin hiljenemisen syyksi paljastui edellä letkassa kulkenut mopoauto, Repo kertaa monelle tiellä liikkujalle tutun tilanteen.

Kaupunkiajossa mopoauto on Revon mielestä hyvä, mutta maantiellä siihen liittyy riskejä ja turvattomuutta. Repo ei ota kantaa siihen, pitäisikö mopoautoilu kokonaan kieltää.

-Monelle nuorelle mopoauto on välttämätön kulkuväline syrjäkylillä, jossa julkista liikennettä ei ole. Maanteillä mopoauto on suojaton ja kolarin sattuessa käy yleensä huonosti. Jotkut nuoret kuvittelevat olevansa haavoittumattomia, mutta mopoauton kanssa liikuttaessa tarvitaan erityistä valppautta, Repo ohjeistaa.

Hän harmittelee sitä, että poliisi on resurssien vähetessä joutunut vähentämään nuorille suunnattua liikennevalistusta. Revon mielestä sosiaalinen media esimerkiksi nettipoliisien johdolla on hyvä tapa löytää nuoret ja valistaa heitä.

Takala ei lähtisi rajoittamaan mopoautojen liikennöintiä. Hän muistuttaa, että moottoriliikennetiellä niiden liikkuminen on nykyisinkin laissa kielletty.

-Mopoauto on haja-asutusalueella monelle kätevin tapa liikkua. Tapauskohtaisesti voitaisiin miettiä, missä mopoautolla on turvallista liikkua, Takala näkee. FL

 

Uusimmat