Lounais-Häme Forssa

Proceed on Kian näyttävämpi farmaricoupe

Kia Proceed on näyttävämmän näköinen farmariauto. Kuva: Pasi Rakkolainen
Kia Proceed on näyttävämmän näköinen farmariauto. Kuva: Pasi Rakkolainen

Farmariautoa voi nimittää suomalaiseksi perusautoksi.

Siltä se usein myös näyttää, kun liki kaikkien merkkien farkut ovat kuin samasta pakasta repäistyjä.

Viime vuoden kahdeksanneksi myydyin automerkkimme Kia haluaa erottua harmaasta massasta. Kian farmari Ceed lukeutuu alussa mainittuihin perusautoihin, mutta siitä jalostettu uusi Proceed herättää huomiota ulkonäöllään.

Proceedin piristykseksi on muotoiltu taakse kaartuva kattolinja. Tätä muun muassa Mercedes-Benzin käyttämää mallia kutsutaan nimellä shooting brake, jonka suomennoksen merkitystä automuotoilussa ei kannata edes lähteä arvuuttelemaan. Proceedille paras määritelmä on coupemainen farmariauto.

Perus-Ceediä vähän linjakkaampi ja sporttisempi

Kuten nimestä voi päätellä perustuu Proceed teknisesti viime vuonna uudistuneen Ceedin farmarimalliin. Autojen hintaero on viitisen tonnia, mutta Proceedin varustelu on selvästi parempi kahdella varustelutasolla GT:llä ja GT-Linella.

Proceed on rakennettu Ceedin alustalle, jota on viritetty vähän urheilullisemmaksi eli jäykemmäksi.

Proceedin oleellisin mittaero Ceediin on lähes viiden sentin ero korkeudessa – vai pitäisikö sanoa mataluudessa. Lukema ei tunnu suurelta, mutta ainakin katumaasturin käyttäjä tuntee laskeutuvansa Proceedin penkille lähes katutasoon – ja yrittävän vääntäytyä sieltä ylöskin. Vaikka autojen korkeusero on siis vain nuo muutamat sentit, tuntuu Proceedin istuin olevan vielä matalammalla.

Proceedia ei erota keulasta perus-Ceedistä, mutta kylkilinjan siluetti on coupemaisuuden ansiosta linjakkaampi ja näyttävämpi. Takana kiinnittyy huomio paitsi tuplapakoputkiin, myös perän levyiseen valonauhaan, jollainen löytyy muun muassa Mersusta ja Porschestakin.

Proceedin sivupeilit on typistetty kiilamaisiksi aerodynamiikan alttarilla ja perä muodokkuuden nimissä taakse laskevaksi. Coupemaisuus tekee tavaratilasta pitkän ja laakean. Proceediin on kuitenkin saatu kelpo kokoinen lähes 600 litran kontti, joka on vain pari kolme ämpärillistä vähemmän kuin Ceedin farmarissa. Tavaratilassa on kannellisia lokeroita ja kiskot tilan jakajina.

Tilaa istua hattu päässä

Matkustamossa coupemaisuus ei ahdista, kun keskimittaisilla kattoa hipoo takapenkillä vain pipon tupsu. Takapenkki on muuten peruskokoa eli käytännössä kahdelle aikuiselle sopiva.

Ohjaamon näkymä on pitkälti samanlainen kuin perus-Ceedissä. GT-istuimet ovat napakammat, polkimet alumiiniset ja alhaalta suoristettu ratti käteen sopiva.

Proceedin kuski voi siis olla coupen muodoista ylpeä, mutta peruutusvaihde saattaa vaihtaa myös mielialaa takaikkunan heikon näkyvyyden vuoksi. Tässä tilanteessa kannattaa turvautua vakiovarusteiseen peruutuskameraan.

Kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi muun muassa kaistavahti, hätäjarrutusautomatiikka, pysäköintiautomatiikka, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaukovaloautomatiikka.

Tehokkaammista myös automaattiversiot

Proceedin moottorivalikoiman muodostavat kolme bensakonetta: yhden litran 120-hevosvoimainen, todennäköisesti suosituin 1,4-litran 140-hevosvoimainen ja 1,6-litrainen 204 hevosvoiman versio. Dieselvaihtoehto on 136-hevosvoimainen. Pienin bensamoottori on manuaalivaihteinen, muihin saa myös uuden seitsenpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin.

Proceedin ajotuntuma ei herätä talvikelillä intohimoja voimien koetteluun, mutta perusmatkanteko on sujuvaa.

Talvikeli paljastaa nastojen huminassa myös sen, että äänieristyksessä Proceed ei yllä ulkomuotonsa lailla premium-luokkaan.

 

 

Uusimmat