Lounais-Häme

Pukilla tai ilman: Pikkujouluihin odotetaan nostetta

Myös joulupukki ehtii osaan pikkujouluista.

Matkailu- ja ravintolapalvelualan (MaRa) jäsenkyselyn perusteella pikkujoulumyynti kasvaa tänä vuonna entisestään. Viime vuonna pikkujoulujuhlinta sai lisäsykettä Suomi 100 -vuodesta, mutta vastaajista hieman yli puolet arvioi, että kasvu jatkuu tänä vuonna. Vain 14 prosenttia rvioi myynnin vähenevän.

– Ennätyssuuret veronpalautukset näkyvät mitä todennäköisimmin positiivisesti tämän vuoden pikkujoulumyynnissä. Yritykset ja muut yhteisöt panostavat yhä vahvemmin henkilöstön pikkujouluihin ja muuhun virkistykseen, arvioi MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Pikkujoulut piristävät niin juhlaväkeä kuin ravintola-alaakin, mutta ravintola-alan arki kaipaisi kauttaaltaan potkua. Alan perusongelmaan, heikkoon kannattavuuteen, MaRa tarjoaa lääkkeeksi anniskelun arvonlisäveron alentamista nykyisestä 24 prosentista 14 prosenttiin.

– Anniskelun arvonlisäveron alentaminen on tärkeää kaikille matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Esimerkiksi rockfestivaaleilla ravintolapalveluiden osuus on 20–50 prosenttia myynnistä. Arvonlisäveron alentamisen myötä alkoholin hinta ravintoloissa alenisi noin 8 prosenttia. Se parantaisi toimialamme hintakilpailukykyä suhteessa matkustajatuontiin ja kauppaan, kertoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Asiasanat

Uusimmat