Lounais-Häme Jokioinen

Ilmavoimat teki 500 operaatiota Jokioisten varalaskupaikalla – Baana 2018 ylitti tavoitteet

Poikkeusolojen harjoittelu onnistui varalaskupaikalla erinomaisesti. Harjoituksen johtaja toivoo, että lennosto voisi harjoitella Jokioisilla nykyistä useammin.
Hornetit poistuivat Jokioisten varalaskupaikalta. Liikenne palautui normaaliksi kakkostiellä torstaina aamupäivällä.

Satakunnan lennoston järjestämä Baana 2018 -lentotoimintaharjoitus täytti sille asetetut tavoitteet. Harjoituksen johtajana toiminut operaatiopäällikkö, majuri Henry Mikkonen Satakunnan lennostosta kertoo, että lentotoiminnan osalta tavoitteet osin jopa ylittyivät.

– Teimme varalaskupaikalla kolmen päivän aikana 500 lentoon lähtöä tai laskua, kun tavoite oli 350–400, Mikkonen laskeskelee.

Harjoituksen tavoitteena oli ensisijaisesti harjoitella toimintaa poikkeusoloissa. Mikkosen mukaan Jokioisten varalaskupaikka tarjosi tarkoitukseen erinomaiset olosuhteet.

– Poikkeusolojen harjoittelun kannalta olosuhteet ovat varalaskupaikalla hyvät. Edellinen harjoitus Jokioisissa oli yhdeksän vuotta sitten. Lennostossa toiveemme kuitenkin on, että jatkossa pääsisimme sinne harjoittelemaan useammin, esimerkiksi 3–4 vuoden välein.

Maantietukikohdassa tapahtuva lentotoiminta on kalustolle ja lentäjille vaikeampaa kuin lentokentällä tapahtuva. Jokioisten varalaskupaikalla kiitotien pituus on 1700 metriä ja leveys 25 metriä. Lentokenttäolosuhteissa kiitotien leveys voi olla 60 metriä. Lisäksi Baana 2018:ssa harjoiteltiin lentämistä pimeällä.

– Tärkeintä on suorittaa harjoitus läpi turvallisesti ja tässä onnistuttiin. Muutama pienempi haaveri tapahtui, mutta mitään tavallisesta poikkeavaa ei sattunut.

Harjoitusjoukoilta saatu palaute oli Mikkosen mukaan myönteistä ja koulutusohjelmien mukaiset tavoitteet täyttyivät.

– Paikallisten toimijoiden ja ihmisten antama tuki oli erinomaista ja otimme sen kiitollisena vastaan, Mikkonen kiittelee.

Mikkosen mukaan harjoituksen alkuvaiheessa sattui tilanne, jossa siviiliajoneuvot eivät lähteneet kiertotielle, vaan yrittivät ajaa harjoitusalueen läpi.

– Poliisin ja pelastuslaitos toimivat tilanteessa tehokkaasti ja tilanne saatiin nopeasti haltuun. Lisäksi yhteistyö Destian kanssa sujui erinomaisesti, Mikkonen kertoo.

Tiistaina ilmavoimat tarjosi siviilihenkilöille mahdollisuuden tutustua harjoitukseen. Virheellisten ennakkotietojen vuoksi yleisö saapui kuitenkin paikalle suunniteltua aiemmin. Paikallisen linja-autoyrittäjän avulla aikataulua kyettiin kuitenkin sujuvasti muuttamaan.

– Rajalan liikenteelle kuuluu myös iso kiitos nopeasta toiminnasta.

Baana 2018 -harjoitus alkoi viime viikon perjantaina. Lentotoiminta aloitettiin maanantaiaamuna ja harjoitus päättyi keskiviikkona kello 17.

Harjoituksen aikana kakkostien liikenne ohjattiin kiertotietä Jokioisten keskustan kautta. Alueella oli harjoituksen aikana voimassa myös siviililiikennettä koskeva lentotoimintakielto.

Destia aloitti harjoituspaikan purkamisen ja liikennejärjestelyjen palauttamisen normaaliksi torstaiaamuna. Destiasta kerrotaan, että liikenne valtatiellä 2 Jokioisten varalaskupaikan kohdalla palautui normaaliksi torstaina kello 10.30 aikoihin.

Harjoituksen järjesti Satakunnan lennosto ja siihen osallistuivat kaikki ilmavoimien yksiköt. Harjoitukseen liittyvää lentotoimintaa tapahtui myös ilmavoimien Pirkkalan ja Tikkakosken kentillä.

Harjoitukseen osallistui 120 varusmiestä, 62 reserviläistä ja 120 ilmavoimien henkilökunnan edustajaa. F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjien lisäksi Jokioisilla kävivät Ilmasotakoulun Hawk-suihkuharjoituskoneet sekä Satakunnan lennoston tukilentolaivueen kuljetus- ja yhteyskoneet CASA C-295M, Pilatus PC-12NG ja Learjet 35 A/S. FL

Uusimmat