Lounais-Häme

Rakukeramiikka on aina uniikkia

Rakufestivaalista on muodostumassa perinne Somerolla. Kivimeijerillä Someron Pyölissä järjestetään rakufestivaali jo kolmatta kertaa.

-Meillä on tarkoitus tehdä tästä perinne, jos asiat sujuvat kuten halutaan, ja kasvattaa tästä isompaa tapahtumaa, toteaa somerolainen keraamikko Pirjo Lautiainen.

-Suosio kasvaa koko ajan.

-Teemme erikoispolttoja ja kokeiluja, joita ei yleensä tehdä. Näin alasta kiinnostuneet tulevat jonkun yhden asian takia.

 

Rakufestivaalista mielitään kehittää isompi alan harrastajien ja ammattilaisten tiedonvaihtotapahtuma ja suurelle yleisölle tutustumis- ja infotilaisuus keramiikan teosta ja japanilaisperäisestä rakutekniikasta.

-Haluamme, että moni innostuu keramiikasta meidän yllyttämänä, Lautiainen sanoo.

Tämän viikonvaihteen tapahtumaan on ilmoittautunut 15 keraamikkoa polttamaan rakukeramiikkaa. Kaikki eivät kuitenkaan ole välttämättä yhtä aikaa paikalla.

 

Yleisö saattoi perjantaina seurata salolaisen Varnia oy:n Ilkka Harjolan työnäytöstä keramiikan teosta puu-uunilla.

-Puu on vain polttoaine, ei siitä sinänsä tule sen kummempia erikoisefektejä mukaan. Puutahan on Suomessa missä vain, joten sen käyttö on todella kätevää, kun kaasun raahaaminen voi olla hankalaa, Harjola sanoo.

-Puilla uuni lämpiää niin nopeasti, että pitää jarrutella

Rakukeramiikkaan riittää uunin lämpiäminen 950–1000 asteeseen. Puupolttouuneissa päästään yli 1300 asteeseen.

 

Rakufestivaali jatkuu lauantaina, jolloin yleisöluentona klo 18 keramiikkataiteilija Catharina Kajanderin puhuu keramiikasta Saharassa. Kajander on matkustanut Afrikassa, jossa hän on työstänyt savesta keramiikkaa paikallisten kanssa eri tyyleillä ja tavoilla.

Sunnuntaina keraamikko Pirjo Lautiainen esittelee crocodile skin -rakupolton lasitusmenetelmää työnäytöksenä klo 12–18. Crocodile skin -menetelmän salaisuus on omanlaisensa lasite, jota tuodaan Suomeen Hollannista.

-Emme tiedä lasitteen lopullista salaisuutta ja raaka-aineita, mutta jälki on hienoa, sanoo Lautiainen, joka tunnetaan menetelmän pioneerina Suomessa.

 

Rakutekniikka on perinteinen japanilainen tapa tehdä keramiikkaesineitä. Ennen varsinaista lasituspolttoa saviesineet poltetaan raakapoltossa kuten perinteiset keramiikkaesineet. Lasite levitetään esineen pintaan ja asetetaan polttouuniin.

Poltettaessa esineet kuumennetaan nopeasti korkeaan lämpötilaan ja sitten tulikuumat esineet nostetaan savustumaan ja pelkistymään ja jäähdytetään sitten nopeasti. Tämä saa aikaiseksi rakuesineille tyypillisen pinnan, jossa lasitus on täynnä pieniä halkeamia.

Lopputulos on aina pieni yllätys, koska se riippuu monesta tekijästä.

-Uniikkia tulee. Siinä on niin paljon muuttuja, että aina joku on eri tavalla, Pirjo Lautiainen kuvaa.

-On yllätyksellistä, millaisen ulkonäöllisen voiman lasitteet savustuksesta saavat. Kun musta pinta peittää kaiken muun, tulee esineistä tyylikkään huolitellun näköisiä. FL