Lounais-Häme

Raskaat moitteet heikolle tienpidolle

Raskaan liikenteen ammattilaiset viettivät perjantaina puoliltapäivin pysäköinti- ja levähdysalueilla hiljaista hetkeä muistaen liikenteessä kuolleilta ja vastalauseena huonontuneelle tienpidolle. Tempauksena takana oli tiekuljetusyritysten edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.

-Haluamme tällä raskaan liikenteen hätähuudolla yhteiskunnan ja päättäjien ymmärtävän, että tässä leikitään nyt ihmisten hengillä, sanoo SKALin hallituksen toinen varapuheenjohtaja, tammelalainen kuljetusyrittäjä Pekka Valtonen.

-Emme halua lietsoa pelkoa, mutta koemme oman ja muiden turvallisuuden kannalta, että nyt olemme liian liukkailla teillä.

 

Kuluvana talvena on onnettomuuksissa menehtynyt myös raskaan liikenteen ammattilaisia, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa säällä kuin säällä.

Osa turmista olisi SKALin mukaan voitu välttää paremmalla tienpidolla.

-On sattunut liikaa vakavia onnettomuuksia tänä talvena. On ollut liukkaudesta johtuvia kuolemankolareita ja suistumisia tavallista enemmän. Lisäksi yhdistelmien painoja on nostettu eikä talvikunnossapitoon ole riittävästi panostettu, kun talvet ovat muuttuneet, sanoo Valtonen.

Edes ennakoiva ajotapa ei takaa turvallista matkaa kovin vaihtelevissa ja vaikeissa kelioloissa.

-Alkutalvi sahataan kahta puolen nollan, jolloin kosteus jäätyy aamuyöllä eikä liukkautta torjuta pois. Nämä kaksi viime talvea ovat olleet tosi haastavia.

-Olosuhteet ovat muuttuneet hiukan liian vaarallisiksi, Valtonen summaa.

 

SKAL vaatii tiestön talvihoidon perusteellista uudistamista vastaamaan nykyisiä vaihtelevia ja vaativia talviolosuhteita. Siihen tarvitaan tienhoidon toimintatapojen, laatuvaatimusten ja valvonnan muutosta.

Liikennevirasto nosti vuodenvaihteessa merkittävimpien tieosuuksien kuten kakkostien talvihoitoluokkaa. Autoyhtymä Valtosella ei ole tosin havaittu vielä mitään käytännön muutosta.

-Siellä meillä on ollut ihan yhtä liukasta kuin muinakin talvina. Juuri tiistai-iltana, kun meidän rekat tulivat Tampereelta päin, tuli soittoja, että on äärimmäisen liukasta, Valtonen kuvaa.

-Haluamme korostaa tienpitäjälle, että vastuu ei ole urakoitsijan, joka fyysisen työn tekee. He lähtevät, kun saavat käskyn. ELY-keskuksissa niiden, jotka ovat sen päätöksen takana, pitäisi reagoida muuttuneeseen tilanteeseen ja huomioida se, että seuraamalla säätiedotuksia ja riittävällä ennakoinnilla pääsisimme paljon parempaan tulokseen kuin lähtemällä liian myöhään.

 

Forssan seudun ammattiautoilijoiden puheenjohtaja Juha Ketola Jökkeli Transport oy:stä jakaa huolen.

-Tienpito on nyt niin haastavaa, kun talvet ovat muuttuneet. Keli vaihtuu koko ajan. Totta kai tienpito on vaikeaa, jos tänään sataa räntää ja huomenna on kymmenen pakkasta ja seuraavana päivänä sataa vettä.

-Rahaa täytyy jostain löytyä, ei siitä muuten mitään tule.

Autoilija Kari Ahtiainen Hausjärveltä arvioi, että tienpito on viime vuosina huonontunut, mitä ovat korostaneet hankalat kelit. Päätietkin ovat talvella usein lumisia ja jäässä. Ahtiainen arvelee säästöjen iskeneen tienpitoon.

 

Liikenneministeriö on päättänyt palautteen ja vaikeiden talvikelien vuoksi osoittaa tiestön talvihoitoon välittömästi kahden miljoonan euron lisärahoituksen, joka irrotetaan päällystystöistä. Rahoitus on osa teiden talvihoidon tehostamisohjelmaa.

Liikennevirasto nostaa aiemmin päättämänsä reilun 600 tiekilometrin lisäksi talvihoitoluokkaa vähäliikenteisemmällä tieverkolla arviolta 700–1400 tiekilometriä. Lisärahoitusta saavat palveluhiekoitukset ja täsmähoito erityisesti raskaan liikenteen reiteillä sekä laadunvalvonnan tehostaminen. Kohteet valitaan yhteistyössä ELY-keskusten kanssa. FL

 

Uusimmat