Lounais-Häme Forssa, Urjala

Rauhaa, keskittymistä ja luovuuden virtaa – Forssan kuvataidekoulu yhdisti joogaliikkeet taiteisiin

Aikuinen ja lapsi tekevät keskittyen ihan samaa asiaa. Kummassakaan ei tarvitse olla taituri aloittaakseen.
Irmeli Koskimies-Maaniitty ja Sari Saukoniemi (keskellä) lähtivät kokeilemaan joogan ja kuvataiteen yhdistämistä Forssan kuvataidekoululla Noora Hirsimäen ja Camilla Maaniityn kanssa. Pieni ryhmä oli rauhallinen. Kuva: Raija Talikainen
Irmeli Koskimies-Maaniitty ja Sari Saukoniemi (keskellä) lähtivät kokeilemaan joogan ja kuvataiteen yhdistämistä Forssan kuvataidekoululla Noora Hirsimäen ja Camilla Maaniityn kanssa. Pieni ryhmä oli rauhallinen. Kuva: Raija Talikainen

Nuutajärveläinen muotoilija Taija Laurell on innokas joogaaja. Hän on huomannut, että joogahetkien jälkeen luonnoskirjaan kertyy paljon merkintöjä.

Toisinaan mieleen pulpahtaa ihan uudenlainen idea, joskus taas ratkeaa jokin aiemmin syntyneessä ideassa ollut ongelma.

– Luovuus lähtee ihan selvästi liikkeelle joogaamalla. Kun energia kehossa virtaa vapaasti, ideoitakin syntyy. Kaikki kanavat ovat auki, Laurell kiteyttää.

Forssan kuvataidekoulussa opettavalle Laurellille jäi idea kiertämään mieleen: Voisiko joogan yhdistää kuvataiteiden opettamiseen? Olisiko siitä etua lasten kuvataideopinnoissa?

Laurell kävi aiemmin tänä vuonna lasten joogaohjaajakoulutuksen. Ennen kuin Laurell rohkeni ehdottaa, kuvataidekoulun johtajaopettaja Teija Lauronen heitti jo hänelle pallon. Lasten ja aikuisten yhteisryhmällä voisi kokeilla miten jooga ja kuvataide sopivat yhteen.

Laurellilla ei ole tiedossa, että vastaavia ryhmiä olisi toiminnassa muualla.

– Sen tiedän, että joogaa ja väritystehtäviä on joissain ryhmissä yhdistetty.

Taustaa ei tarvita

Ensimmäinen ryhmä on jo kurssinsa suorittanut ja kokemukset olivat Laurellin mukaan hyviä. Seuraava ryhmä aloittaa marraskuussa, ja siinä on vielä tilaa.

Sen paremmin joogataustaa kuin kuvataideharrastustakaan osallistuminen ei Laurellin mukaan vaadi.

– Joogaliikkeet eivät ole vaikeita, mutta voivat silti olla tehokkaita. Yhdeltä ryhmäläiseltä aukesi yläselän jumitus harjoituksessa.

Ryhmä kokoontuu lauantaisin aamupäivällä kuvataidekoulun maalaussalissa, jossa saa tilaa joogamatoille ja liikkumiseen pöytiä siirtämällä.

Tarina soljuu liikkeeksi ja taiteeksi

Tunti sisältää läsnäoloharjoituksia ja joogaharjoituksia, jotka Laurell on pukenut sadun muotoon. Tarina soljuu liikesarjojen mukana.

Tarinassa ja liikkeissä kulkee yhteinen teema, jotka voivat käsitellä esimerkiksi itsetuntoa, aisteja tai vaikkapa kanssaihmisen auttamista.

– Keskittymis- ja rauhoittumistaidot ovat tärkeitä ja korostuvat vielä entistä enemmän tulevaisuudessa.

Laurell lisää, että jo pienten lasten elämässä on paljon ärsykkeitä ja reagoitavaa.

– Jooga maadoittaa ja rauhoittaa myös heidät. He osaavat, jaksavat ja malttavat tehdä käsillään, koska joogan jälkeen keskittyminen on helpompaa.

Yhteisryhmässä on ideana myös se, että sekä lapsi että mukana oleva aikuinen tekevät yhdessä samaa asiaa. Sekä liikkeet että kuvataidetehtävä ovat molemmille samat.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Yhteisen joogahetken jälkeen oli kuvataiteen vuoro, johon innoitusta saatiin joogasadusta. Sari Saukoniemi ja Noora Hirsimäki keskittyvät mandaloihinsa. Kuva: Raija Talikainen
Yhteisen joogahetken jälkeen oli kuvataiteen vuoro, johon innoitusta saatiin joogasadusta. Sari Saukoniemi ja Noora Hirsimäki keskittyvät mandaloihinsa. Kuva: Raija Talikainen

Joogahetken jälkeen on pienen evään vuoro ja sitten tartutaan kuvataidetehtävään. Se jatkaa samaa tarinaa tai teemaa kuin joogaharjoitukset.

Noin puolentoista tunnin rupeama päättyy joogaliikkeeseen, jonka mukanaolija on saanut valita joogakorttien tarjoamista vaihtoehdoista.

Loppurentoutus päättää tunnin.

– Hoppu ei kuulu sen paremmin joogaan kuin kuvataiteeseenkaan, joten joskus tunnit voivat vähän pidentyä suunnitellusta, Laurell arvioi. FL

Uusimmat

Fingerpori

comic