Lounais-Häme

Räyskälästä Forssan lentokentälle

 

Forssan lentokentän kiitorata on viime aikoina kasvattanut käyttömääräänsä. Lentokenttää ylläpitävä Forssan Seudun Ilmailuyhdistys on noin kolme vuotta majoittanut evakkoja Hämeen Urheiluilmailijoista.

Syynä järjestelyyn on HUI:n puheenjohtaja Jaakko Kuusisen mukaan Räyskälän ilmailukeskuksen nykyinen ympäristölupa. Luvan mukaan lentämisen on loputtava arkisin kello 19 ja viikonloppuisin kello 18.

-Töiden jälkeen on käytännössä mahdotonta harrastaa lentämistä. Tilanne on toivoton, sanoo Kuusinen.

Syypäänä ympäristöluvan muuttumiseen Räyskälässä olivat Kuusisen mukaan kesäasukkaiden valitukset.

-Lentokenttä on ollut siellä vuosikymmeniä, kyllähän mökin ostaneiden pitäisi tietää, että siellä on ollut jatkuvasti lentotoimintaa, hän puhisee.

-Positiivista on, että HUI:n toiminta on vilkastuttanut tätä kenttää aika lailla. Viime lauantainakin neljä tai viisi konetta pyöri tässä, forssalaisyhdistyksen kenttäpäällikkö Juha Heinämäki keskeyttää.

Lisäksi Forssan Viksbergin lentokentän sijainti ihan kaupungin kupeessa on sopiva niille, jotka haluavat käydä vaikkapa popsimassa hiukopalaa lentämisen lomassa.

-Meillä on harrastajia muun muassa pääkaupunkiseudulta ja Hämeenlinnan seudulta. Yhteistyö eri kerhojen välillä sujuu myös hyvin. Meillä oli viime talvena kaksi ilmailunharrastajien koulutustilaisuuttakin Forssassa, ja kummassakin oli yli 30 osanottajaa, huomioi Heinämäki.

Muutokset toiminnassa ovat johtaneet siihen, että yhdistys on viime marraskuussa hakenut kaupungilta uutta ympäristölupaa. Kaupungin ympäristöpäällikkö Niina Salminen-Åberg kertoo hakemuksen tulevan ympäristölautakunnan käsittelyyn 27. syyskuuta.

Uusi lupa nostaisi kentällä nyt sallitun melun määrää kolmella desibelillä. Nousujen ja laskujen määrää toivotaan hakemuksessa tuplasti nykyistä korkeammaksi. Tällä hetkellä nousuja ja laskuja tehdään kentällä noin 300 vuodessa.

Syynä toiveisiin lienee osin se, että nyt kentällä on käytössä kahden oman koneen, Piper Archer II:n ja ultrakevyen Ikaroksen, lisäksi Räyskälästä kolme vuotta sitten Forssaan vuokratiloihin siirtynyt nelipaikkainen Cessna.

Iltalentorajoitukset tympivät Räyskälän toiminnanjohtaja Mari Heikkilän mukaan Cessnan lentäjäkuntaa, joten laite päätettiin siirtää Forssaan. Forssan kentällä lennetään myös yhdistyksen jäsenten omilla koneilla.

Lähin asutus, jota koneiden melu voi Forssassa haitata, sijaitsee Kuuston asuinalueella. Linikkalan itäpuolelle tosin kaavoitetaan tilaa uudelle asuntorakentamiselle.

Asuinalueilla syntyvän melun tulisi asetusten mukaan olla alle 55 desibeliä. Syntyvä melu on jo nykyisen ympäristöluvan aikana ylittänyt arvon varsinkin kesäviikonloppuina ja -iltoina, jolloin toimintakausi on perinteisesti ollut vilkkaimmillaan.

-Edellisen luvan käsittelyn aikana jätettiin muutama muistutus lähinnä melusta. Nyt ei ole tullut yhtään muistutusta. Ihmiset ovat kyllä sanoneet, että kuuluu lentokoneen ääntä, erityisesti, jos on paljon perättäisiä nousuja ja laskuja, mikä ilmeisesti kuuluu harjoitustoimintaan, Salminen-Åberg sanoo.

Uuden luvan toivotaan mahdollistavan lentotoiminnan ympärivuotisesti. Nyt kausi päättyy syyskuun loppuun. Lisäksi ympäristöluvan muutoksella haetaan lupaa lentotoimintaan valoisana aikana kello 6–22, kun nykyisen luvan mukaan lentotoiminta on rajoitettu valoisaan aikaan kello 7–22.

Ilmailuyhdistys on myös viime kesäkuussa jättänyt kaupungille hakemuksen kentän vuokrasopimuksen jatkamisesta kymmenellä vuodella. Nykyisen toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen mukaan sopimus on purettavissa kahden vuoden irtisanomisajalla.

-Kentän päällyste tulee lähivuosina uusittavaksi, mutta siihen ei uskalla investoida, jos ei tiedä, kauan sopimus on voimassa, Heinämäki toteaa. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic