Lounais-Häme

"Reikä voi kasvaa muutamassa tunnissa" – Leuto talvi vauhdittaa teiden kulumista

Tulevana kesänä rahaa on käytettävissä päällystyksiin viime vuotta enemmän.
Reikiintynyttä tietä voi korjata talvella vain tilapäisellä paikalla. Arkistokuva. Kuva: Lassi Puhtimäki
Reikiintynyttä tietä voi korjata talvella vain tilapäisellä paikalla. Arkistokuva. Kuva: Lassi Puhtimäki

Leuto talvi on vaurioittanut monin paikoin teiden päällysteitä ja sorateitä. Keväällä maanteiden kunnossapidosta vastaavia Ely-keskuksia ja Väylää näyttäisikin odottavan normaalia suurempi määrä reikiä paikattavaksi.

Varsinkin eteläisessä Suomessa lumettomana pysynyt talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista. Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin.

– Liikenne ja vesi yhdessä kasvattavat reikiä entisestään. Pahimmillaan reikä voi kasvaa muutamassa tunnissa liikennettä haittaavaksi, tieliikennejohtaja Pekka Rajala Väylästä kertoo.

Päällysteiden kannalta pakkastalvi olisi ihanteellisempi. Pieni lumikerros ja pakkanen antavat päällysteille suojaa. Tieliikennejohtaja Rajala toivookin, että lunta sataisi pian myös etelään.

Mitä on tehtävissä?

Reikiintynyttä tietä voi korjata talvella vain tilapäisesti.

– Päällysteiden paikkaaminen on märissä ja kylmissä olosuhteissa hankalaa. Talvella voimme tehdä tilapäisiä paikkoja, joita vaihdetaan pysyvämpiin keväällä ja kesällä.

Paikkaaminen on tuonut tienpidolle kustannuksia, joita ei synny normaalisti tässä määrin. Myös sorateiden hoito on maksanut talvella poikkeuksellisen paljon. Vaikka aurausta on tarvittu vähemmän, ei leuto talvi ole säästänyt kustannuksia.

– Paikkausten lisäksi sorateitä on pitänyt hoitaa kelirikon takia tyypillistä enemmän. Varsinkin Lounais-Suomessa sorateille on pitänyt lisätä uutta soraa, jotta teiden liikennöitävyys on voitu turvata, Rajala kertoo.

Kesällä päällystetään viime vuotta enemmän

Maanteillä on myös aikaisemmin syntyneitä vaurioita, eli niin sanottua korjausvelkaa.

Viime kesänä teitä päällystettiin rahoituksen puutteen takia ennätyksellisen vähän, vain reilut 1700 kilometriä. Tänä vuonna tilanne näyttää paremmalta.

– Päällystysurakoiden kilpailutus on käynnissä. Lopullinen hintataso vaikuttaa siihen, miten paljon saamme ensi kesänä korjattua päällysteitä.

– Tulevan kesän päällystysmäärät ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin vuonna 2019. Uskoisin, että pystymme päällystämään lähes kaksinkertaisen määrän teitä, Rajala sanoo.

Luitko jo tämän? Suurin osa hämäläisistä ajaa nastarenkailla – Se on asiantuntijan mielestä kestämätöntä

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic