Lounais-Häme

Rekeä vetävä hevonen on ikoninen aihe

Vielä 1900-luvun alkuvuosina hevosaiheiset piirustukset olivat lähinnä poikien tekemiä. Siinä vaiheessa, kun hevonen siirtyi töistä harrastuskäyttöön, alkoivat tytöt vallata piirustuspöytiä.

Taiteen tohtori Tarja Kankkunen tarkasteli opinnäytetyössään suomenhevosta koululaisten piirustusten kautta.

Hän esitteli opinnäytetyötään torstaina Mustialassa. Kankkunen opiskelee hevostalouden agrologiksi Hämeen ammattikorkeakoulussa.

-Sain idean opinnäytetyöhön omakohtaisista kokemuksistani. Äitini ja isäni kotiseudulla pientilojen pelto- ja metsätyöt tehtiin vielä 1960-luvulla suomenhevosilla.

Sen lisäksi, että aihe kiinnostaa häntä henkilökohtaisesti, aihe miellytti, koska se yhdistää hänen opintonsa ja osaamisensa taidekasvatuksen alalta.

Kankkunen kävi opinnäytetyötään varten läpi yli 400 piirustusta sadan vuoden ajalta.

-Töiden selaamiseen meni pari viikkoa.

Kankkusen mukaan koululaisten hevosaiheiset työt kertovat, mitä koululaisille on opetettu, ja mistä lapset ovat saaneet ideat piirustuksiin.

Suomenhevoset tunnistuvat oppilastöissä varmimmin konkreettisissa toimissa.

-Työhevosina metsätöissä ja pelloilla, armeijan ratsurivissä, viljaa, heinää, hiekkaa, lautakuormaa, muuttokuormaa tai tykkiä vetämässä, Kankkunen luettelee.

Ne esiintyvät myös vossikkana kaupunkinäkymissä ja vetävät rekeä jouluaiheisissa töissä.

-Rekeä joulukirkkoon vetävä suomenhevonen on suorastaan ikoninen aihe, joka toistuu aineistossa 1900-luvun alusta 2000-luvun alkuun asti.

Vuosisadan alussa opettajan tarkassa ohjauksessa tai kehotuksesta tehdyt työt kertovat, mitä tietyn yhteiskuntaluokan tytön ja pojan oli opettajan mielestä sopivaa tai hyödyllistä piirtää.

Vuosisadan loppupuolen hevoskuvat kertovat sen sijaan enemmän oppilaiden omista arvostuksista.

-Kuvien aiheet lähtivät selvästi koululaisten ympärillä olevasta maailmasta.

Kankkunen harmittelee, että valitettavasti edes 2000-luvun oppilastyöaineisto ei ollut riittävän monipuolinen eikä ulottunut riittävän pitkälle nykyaikaan, jotta hän olisi voinut tutkia näkyykö siinä tämän vuosikymmenen koululaisten suhde hevosiin.

Hevosalan feminisoituessa oppilastöiden sisällöt muuttuivat ja pääasialliset tekijät vaihtuvat pojista tytöiksi. Kankkusen mukaan muutos ei kuitenkaan tapahtunut jyrkästi.

-Koko aineiston valossa hevonen on kuitenkin yhtä lailla tyttöjen kuin poikien juttu.

Kun harrastus laajeni, naisia alkoi tulla harrastuspuolelle. Miesten kiinnostus hevosiin vaihtui autoihin ja pellot laitettiin pakettiin.

-Hevosista tuli lähinnä ihailun kohde, Kankkunen summaa. FL

Suomenhevosen tarina piirustuksissa
Koululaisten piirustukset on arkistoitu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa sijaitsevaan Kuvataidekasvatuksen historia-arkistoon.Vain muutama prosentti töistä on hevosaiheisia.Opinnäytetyön yksi tavoite on tukea suomenhevosrodun tunnettuutta, suosiota ja työhevoskäyttöä.Toinen tavoite on tuoda esiin feminiinisenä koettua toimintaa hevosen kanssa myös miehisenä ulottuvuutena.Kolmanneksi opinnäytetyössä halutaan edistää Kuvataidekasvatuksen historia-arkiston ja vastaavien kokoelmien tutkimuksellista käyttöä tuomalla näkyväksi koululaiset hevoshistorian visualisoijina ja kirjaajina.Opinnäytteen toimeksiantaja on Hamkin Uudistuva hevostalous-hanke.

Uusimmat