Lounais-Häme

Rekkakin muuttuu materiaaliksi

Osatori oy:n portin merkkinä ovat laivahinaajan männät ja oven edustalla vaikuttava rivi rekka-autoja. Nämä eivät ole menossa romutettavaksi. Vanhojen autojen kierrättämisen lisäksi Osatori ostaa ja myy eteenpäin myös uusia raskaan kaluston ajoneuvoja.

Yritys ottaa vastaan myös romutettavia henkilöautoja, mutta purkutoiminta keskittyy raskaisiin ajoneuvoihin.

-Henkilöautoista me poistamme nesteet ja laitamme kasaan. Ne menevät meiltä eteenpäin romutettavaksi, yrittäjä Samu Suur-Inkeroinen kertoo.

 

Pihasta löytyy osittain purettuina rekkojen lisäksi esimerkiksi paloauto ja postin kuljetusauto.

Purettavaksi päätyy kaikenikäisiä autoja, uusimmat vuodelta 2015.

-Uusimmat on todennäköisimmin kolaroitu, yrittäjä toteaa.

Vanhimmat saapuvat yleensä ajamalla, uudemmat hinataan.

Vanhoista autoista saa paljon osia, mutta niillä ei ole menekkiä niin paljon kuin uudemmilla osilla. Eniten kysyntää olisi uudehkoista penkeistä, rateista ja keulaosista; ne ovat yleensä käyttökelvottomia, kun autolla on kolaroitu. Uudemmista autoista saadaan kierrätykseen myös tietokoneohjelmistot.

-Uusista autoista kaikkein eniten myytyjä ovatkin elektroniset komponentit.

Kaikkein vähiten menekkiä on tukivarsilla, joita tulee paljon.

 

Kuorma-autoista ja rekoista poistetaan hallissa myös ensimmäiseksi nesteet ja tärkeimmät osat, joille on jo käyttötarkoitus tai ostaja. Loppuosa autosta siirretään pihaan odottamaan perusteellisempaa purkua. Kaikkia osia ei pureta autoista heti, vaan otetaan irti vasta tarvittaessa.

-80 prosenttia ajoneuvosta lähtee hyötykäyttöön osina, Suur-Inkeroinen laskeskelee.

Tarkoituksena on, että mahdollisimman suuri määrä osista kunnostetaan tarvittaessa ja myydään käyttöön eteenpäin. Yrittäjä toteaakin, että kunnollisia autojen komponentteja voi korjata miltei loputtomiin.

Moottoreita ja vaihdelaatikoita kerätään katokseen. Metallitkin lajitellaan jo purettaessa, sillä lajitellusta kierrätystavarasta maksetaan paremmin kuin sekametalleista. Kun kaikki purettavat osat on lopulta poistettu, jäljellä oleva runko kuljetetaan romumetalliin.

 

Vastaavia yrityksiä Suomessa on vain neljä. Asiakkaina Osatorilla ovat lähinnä vakuutusyhtiöt, kuljetusyritykset ja korjaamot.

Joitakin yksityishenkilöitäkin asiakkaina on, useimmat vanhojen suurajoneuvojen entisöijiä. Harrastajien ostamista osista ei välttämättä tule paljon rahallista hyötyä, mutta yrittäjä pitää heidän palvelemistaan silti tärkeänä.

Samu Suur-Inkeroinen kertoo, miksi Osatori perustettiin juuri Forssaan.

-Pappa tuli Oulusta, ja hän piirsi karttaan 150 kilometrin säteen ympyrän, jonka sisällä suurin osa ihmisistä asuu. Sen ympyrän keskikohta oli Forssa, yrittäjä virnistää. FL

 

Uusimmat