Lounais-Häme

Riemusta hyppien työpaikalle

 

Suomalainen työelämä on jäljessä ainakin kahdessa asiassa: työntekijöiden esiintymistaidoissa ja esimiesten johtamistaidoissa.

Näin väittää myynnin ja ihmisten johtamisen konsultiksi ryhtynyt somerolainen Aulis Kankare.

Hänen mielestään esiintymistaito parantaisi merkittävästi suomalaista asiakaspalvelua ja johtamistaito työelämässä viihtymistä.

Kankare puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Hän jäi perjantaina eläkkeelle Someron Säästöpankin varatoimitusjohtajan tehtävästä. Kankare ehti tehdä esimiestyötä 36 vuoden ajan. Hän oppi uransa aikana, että sujuva asiakaspalvelu vaatii kykyä kuunnella, argumentoida ja havainnollistaa. Johtaja taas tarvitsee kykyä jatkuvaan oppimiseen ja nöyränä pysyttelemiseen.

-Johtaminen on yksi suurimmista palveluammateista, Kankare sanoo.

Valitettavasti kaikki johtavat eivät tätä ymmärrä.

-Nykyinen johtamiskulttuuri on Suomessa sellainen, että esimiehet istuvat huoneissaan punainen valo päällä. He tekevät päätökset ja sanelevat sen jälkeen työntekijöille, mitä kuuluu tehdä. Tällainen käytäntö kannustaa työntekijöitä vain kuuliaisuuteen. Kuuliaisuus ei tuota innostusta, ideoita ja aloitteellisuutta, joita työpaikoilla tarvitaan, Kankare sanoo.

Kankareen mukaan työelämän tavoite pitää olla, että jokainen lähtee riemusta hyppien työpaikalle. Jos työ on luonteeltaan yksitoikkoista, siinä pitäisi olla ainakin mahdollisuuksia yletä ja kierrättää työtehtäviä. On tärkeää, että työllä on muukin merkitys kuin kuukausipalkka.

-Työ voi olla mitä parhain hyvinvoinnin tuottaja ja esimies pystyy vaikuttamaan siihen.

Kankare keskittyykin uudessa konsultin tehtävässään erityisesti esimiesten kouluttamiseen. Hänen tavoitteenaan on uudistaa suomalaista johtamiskulttuuria.

Modernissa johtamiskulttuurissa esimies ottaa huomioon työntekijöiden mielipiteet ja ideat.

-Innostava esimies esittelee palaverissa tavoitteet ja kysyy, miten niihin päästään. Latistava esimies esittelee palaverissa tavoitteet ja kertoo, miten niihin päästään.

Kankareen mukaan lähiesimiehen on hyvä tuntea perusteellisesti työntekijöiden tehtävät, vahvuudet ja heikkoudet. Hänellä pitää olla rohkeutta antaa myönteistä palautetta ja rakentavaa kritiikkiä, eikä hän saa koskaan aiheuttaa työntekijöissä huonommuudentunteita.

-Ei ole mitään latistavampaa, kuin tuntea olevansa huono. Kukaan ei sano toiselle, että olet vaikkapa huono äiti tai isä. Ei saisi myöskään antaa ymmärtää, että joku on huono työntekijä. Oikeastaan minä en edes usko, että on olemassa huonoja työntekijöitä.

Kankareen opettama johtamismalli vaatii esimieheltä aikaa, hienotunteisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Tehtävä ei ole helppo, mutta hyvä johtaminen kehittää parhaimmillaan työntekijän tuottavuutta.

Jotta esimies onnistuu innostavassa johtamisessa, työntekijöiden on tietenkin tultava vastaan. Kankareen mielestä työntekijöiltä voi odottaa ainakin sitä, että he ovat valinneet itselleen sopivan alan, jossa haluavat kehittyä.

Jos työ ei innosta, sen on ehkä valinnut väärin tai sitten elämään on tullut muita kiinnostuksen kohteita. Tällöin olisi syytä miettiä alan vaihtamista tai ainakin kokeilla toista työpaikkaa.

-Kun työmarkkinat tästä piristyvät, kannattaa kerätä rohkeutensa ja etsiä sellainen työpaikka, jossa pääsee kehittymään ja viihtymään. FL