Lounais-Häme Tammela

Riista-aita ei parantanutkaan liikenneturvallisuutta – Kakkostiellä Tammelassa rytisee niin kuin ennenkin

Autot ja hirvieläimet ovat törmäilleet Kakkostiellä Tammelassa uuden riista-aidan valmistumisen jälkeenkin.
Riista-aita ei ole vähentänyt hirvieläinonnettomuuksia Kakkostiellä Tammelassa ainakaan reilun vuoden kokemuksella. Eläinten liikkumisen turvaamiseksi aitaan on jätetty aukkoja ja pienimmät liittymät on varustettu porteilla. Kulkijat eivät aina muista sulkea portteja. Arkistokuva. Kuva: Tapio Tuomela
Riista-aita ei ole vähentänyt hirvieläinonnettomuuksia Kakkostiellä Tammelassa ainakaan reilun vuoden kokemuksella. Eläinten liikkumisen turvaamiseksi aitaan on jätetty aukkoja ja pienimmät liittymät on varustettu porteilla. Kulkijat eivät aina muista sulkea portteja. Arkistokuva. Kuva: Tapio Tuomela

Riista-aita ei ole vähentänyt hirvieläinonnettomuuksia valtatie 2:lla Tammelassa.

Havainnon teki Espoon kaupunkitekniikan keskuksen tutkija Tuomo Saarinen, joka ajaa Kakkostietä mökilleen Tammelaan.

Riista-aitaa on vedetty Someron rajalta Forssan rajalle 20 kilometrin matkalle vajaat 16 kilometriä. Urakka valmistui loppuvuonna 2018.

Alkuun onnettomuuksien vähentyminen lähti hyvin käyntiin, mutta nyt näyttää pahalta, Saarinen sanoo.

”Mitään ei ole tapahtunut”

Onnettomuustilastot kertovat, että riista-aidatulla tieosuudella rytisi marraskuun 2018 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana 38 kertaa.

Toukokuusta 2017 lokakuuhun 2018 onnettomuuksia sattui yhteensä 31.

– Pikkuvertailun perusteella mitään ei ole tapahtunut hirvieläinonnettomuuksien määrässä, Saarinen summaa.

Pahimmat onnettomuuspaikat ovat Forssan rajalla Häiviässä ja Letkun liittymän lähistöllä sijaitsevien tieliittymien kohdalla.

Kolmannes porteista oli auki

Kakkostien riista-aidan heikko vaikutus liikenneturvallisuuden parantumiseen on tiedossa myös Uudenmaan Ely-keskuksessa.

– Riista-aidat ovat tehokkaimpia silloin, kun ne tehdään moottoriliikennetien varteen. Tällöin aitaan ei tarvitse tehdä aukkoja ja riistaeläimille voidaan rakentaa vihersiltoja, joista ne pääsevät tien yli, liikenneturvallisuusasiantuntija Marko Kelkka sanoo.

Kakkostiellä ongelmia aiheuttavat aukkojen lisäksi avoimiksi jätetyt portit. Kelkka laski joskus huvikseen, että kolmannes Kakkostien riista-aidan porteista oli auki.

– Kauriit tietysti mahtuvat pienistäkin raoista, ja hirvet hyppäävät vaikka aidan yli, jos haluavat.

Parannukset rahasta kiinni

Viimeisin Kakkostien remontti maksoi neljä miljoonaa euroa. Vaikka siihen sisältyi riista-aidan lisäksi muun muassa levennyksiä ja luiskien loivennuksia, on Kelkasta aiheellista arvioida, mitä tulevissa kohteissa voitaisiin tehdä paremmin.

– Suppean aineiston perusteella riista-aita ei näytä kovin paljon vähentäneen onnettomuuksia. Tavoite pitäisi olla jotain muuta, kuten onnettomuusmäärän puolittuminen.

Kakkostien turvallisuutta olisi mahdollista parantaa esimerkiksi lisäämällä valaistusta eläinten ylikulkupaikoille. Ojien päälle voitaisiin laittaa ritiläsiltoja, joiden yli pääsevät autot mutteivat sorkkaeläimet.

– Toimet ovat mahdollisia tulevina vuosina, mutta kiinni siitä, minkä verran rahaa on käytettävissä.

Mihin Tammelassa on kiire?

Saarinen epäilee autoilijoiden tuudittautuvan liikaa siihen, etteivät eläimet hypi eteen riista-aidatulla tiellä.

Hän ajaa itse aina satasen alueella 80 km/t ja pimeällä sitäkin hiljempaa.

– Mihin Tammelassa on kiire? Täällä on niin viihtyisää, että ajaessa voi katsella maisemia. FL

Uusimmat

Näkoislehti

8.7.2020

Fingerpori

comic