Lounais-Häme

Risto Rumpunen pureutui taidehuijareiden maailmaan

Risto Rumpunen sukelsi tutkimaan suomalaista taiderikollisuutta jo vuosituhannen alussa, kun hyvinkääläislähtöinen toimittaja julkaisi vuonna 2004 yhdessä vanhemman konstaapelin Jyrki Seppälän kanssa Väärää taidetta – taiderikollisuus Suomessa -kirjan.

-Seppälä oli silloin Helsingin rikospoliisin käytännössä ainoa aktiivinen taiderikostutkija. Aihe oli silloin kuuma, ja aloimme kirjoittaa teosta. Suuri Wanhan sataman huijaustapaus tuli ilmi käytännössä siinä vaiheessa, kun kirjamme olisi pitänyt olla jo valmis, Rumpunen kertoo.

Helsingin Wanhassa satamassa järjestettiin tuolloin Salvador Dalin 100-vuotisjuhlanäyttely, jonka teoksista suuri osa paljastui väärennöksiksi. Juuri kirjansa julkaisseet Rumpunen ja Seppälä tunsivat, että teos oli jäänyt kesken.

Nyt reilun vuosikymmenen takainen kirja saa ikään kuin jatkoa, kun kaksikko julkaisee Huijarit taidemaailmassa -teoksen tänä syksynä.

Ajankohta ei voisi olla osuvampi. Suomen historian suurimman taideväärennösvyyhdin oikeudenkäynti on jatkunut alkuvuodesta saakka.

Alkuvuonna myös yksi syytetty, forssalainen Jouni Ranta, julkaisi yhdessä toimittaja Marko Erolan kanssa Vilpitön mieli -nimisen kirjan. Kirjassa Ranta kertoo, kuinka hän myi satoja väärennettyjä tauluja suomalaisten kotien seinille.

Rumpunen vakuuttaa, että Huijarit taidemaailmassa poikkeaa Rannan teoksesta suuresti, vaikka kirjat käsittelevätkin samaa aihetta.

-Kirjamme tuo leveyttä aiheeseen, niin poliisin kuin taidehistorioitsijoidenkin näkökulman kautta. Pyrimme saamaan kirjaan myös sitä näkökulmaa, miten tavalliset ihmiset voivat huomata taideväärennökset, Rumpunen kertoo.

-Marko Erola lähti sille linjalle, että hän ei tarkistanut faktoja, mikä oli tietysti selvästi helpompi kulkuväylä.

Yhtenä Suomen merkittävimmistä taidehuijareista Ranta on silti näkyvä osa myös Rumpusen ja Seppälän uutta kirjaa. Ranta on syytettynä myös tällä hetkellä kesken olevassa oikeudenkäynnissä.

Forssa on kirjassa esillä Rannan lisäksi myös Artexpo-näyttelyn muodossa. 1990-luvun taitteessa Erkki Minkkinen, joka oli myös Wanhan sataman Dali-näyttelyn taustalla, junaili Kehräämölle kunnianhimoisen näyttelyn, joka meni kuitenkin konkurssiin nopeasti.

-Siellä myytiin lähes 100 prosentin varmuudella väärennöksiä. Artexpo oli todennäköisesti melko ratkaisevassa osassa Minkkisen uraa. Silloin hän otti suuremman riskin kuin koskaan aiemmin, Rumpunen sanoo.

-Minkkinen kertoi olleensa taidekaupassa 35 vuotta. Todennäköisesti koko 35 vuoden ajan hän myös huijasi koko ajan. FL

Risto Rumpunen ja Jyrki Seppälä: Huijarit taidemaailmassa (Moimedia oy), julkaisu syksyllä 2017. Sivumäärä: noin 300.

Fingerpori

comic

Uusimmat