Lounais-Häme Helsinki

Saako VR kilpailijan raiteille? HSL sai kaksi tarjousta junaliikenteen tarjouskilpailuun

Toukokuussa pitäisi selvitä, kuka operoi HSL:n junaliikennettä pääkaupunkiseudulla ensi vuoden kesäkuusta alkaen.
HSL omistaa kalustoyhtiönsä kautta junat, joilla se liikennöi pääkaupunkiseudulla. Tähän asti junia ovat ajaneet VR:n työntekijät. Kuva: Lauri Eriksson
HSL omistaa kalustoyhtiönsä kautta junat, joilla se liikennöi pääkaupunkiseudulla. Tähän asti junia ovat ajaneet VR:n työntekijät. Kuva: Lauri Eriksson

Helsingin seudun liikenne (HSL) on saanut kaksi tarjousta junaliikenteensä järjestämisestä ensi vuoden kesäkuusta alkaen. Seuraavaksi vuorossa on tarjousten arviointi, jossa HSL kertoo kiinnittävänsä erityistä huomiota tarjousten laatuun ja taloudelliseen kestävyyteen.

Junien tuleva operaattori selviää aikataulun mukaan tämän vuoden toukokuussa.

Tarjouskilpailu koskee HSL:n tilaamaa junaliikennettä. Tällä hetkellä se kattaa kehäradan, rantaradan Helsingistä Siuntioon ja pääradan Helsingistä Keravalle. Nyt liikennettä operoi suorahankintana VR ja kaluston omistaa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien yhteinen Pääkaupunkiseudun junakalusto.

Kaksivaiheisen kilpailutuksen ensimmäisessä vaiheessa HSL hyväksyi seitsemän tarjoajaa osallistumaan lähijunien kilpailutukseen. Kaksi tarjoajista oli valtion rautatieyhtiöitä, Suomen VR ja Ruotsin Sveriges Järnväg, ja viisi Euroopassa toimivaa joukkoliikenneyhtiötä. Sitä, mitkä yhtiöt osallistuivat lopulliseen tarjouskilpailuun, HSL ei vielä kerro julkisuuteen.

Kaksi vaihetta on normaali käytäntö

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila kertoo STT:lle, että suurissa liikenteen kilpailutuksissa erityisesti raideliikenteessä kaksivaiheinen kilpailutus on normaali käytäntö. Ensimmäisessä vaiheessa kiinnostuneita pyydettiin ilmoittautumaan, ja tuolloin arvioitiin esimerkiksi toimijoiden taloudellista kyvykkyyttä. Joukosta valittiin ne, joille lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö.

Pyyntö lähetettiin seitsemälle yhtiölle viime syksynä. Sen jälkeen yhtiöt saivat esittää kommentteja siihen asti, kun asiakirjat julkaistiin. Sen jälkeen tarjouspyyntöä harkitsevilla yhtiöillä oli vuodenvaihteen tienoille aikaa esittää kysymyksiä, joihin HSL vastasi.

Anttilan mukaan kaksivaiheisen kilpailutuksen tarkoitus on se, että tarjoajat tietävät, mihin ryhtyvät, ja osaavat hinnoitella tarjouksensa järkevästi ja oikein. Hän sanoo, että on tavallista, että kaikki hyväksytyt yhtiöt eivät tee tarjousta. Syitä tarjouksia pyytävä taho ei saa tietoonsa.

–  Saattaa olla, että jokin firma siinä välissä vaikka voittaa ison tarjouskilpailun tai parikin ja keskittää sitten johdon ja asiantuntijoiden voimat niiden liikenteiden aloitukseen ja suunnitteluun, hän kuvailee.

Työntekijät siirtyvät voittajalle

Junaliikennettä ajetaan tulevaisuudessakin Pääkaupunkiseudun junakaluston junilla.

Jos liikennöitsijä vaihtuu, nykyinen henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksessa uudelle liikennöitsijälle vanhoina työntekijöinä. STT

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic