Lounais-Häme Forssan seutu

Säästöpankki ja LähiTapiola yhteistyöhön – Kaksi paikallista ui vastavirtaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa

Someron Säästöpankki ja LähiTapiola Loimi-Häme tiivistävät yhteistyötään yritysasiakkaiden palvelemisessa. Kumppanit taistelevat yleistä trendiä vastaan, jossa palvelut siirtyvät verkkoon.
Someron Säästöpankin yritysasioista vastaava rahoituspäällikkö Kalle Lepola (vas.), LähiTapiola Loimi-Hämeen liiketoimintajohtaja Marko Sinkkonen ja Someron Säästöpankin pankinjohtaja Joni Rintamaa uskovat yhteistyön voimaan. Kuva: Tapio Tuomela
Someron Säästöpankin yritysasioista vastaava rahoituspäällikkö Kalle Lepola (vas.), LähiTapiola Loimi-Hämeen liiketoimintajohtaja Marko Sinkkonen ja Someron Säästöpankin pankinjohtaja Joni Rintamaa uskovat yhteistyön voimaan. Kuva: Tapio Tuomela

Someron Säästöpankki ja LähiTapiola Loimi-Häme tiivistävät yhteistyötään Forssan ja Urjalan seudulla.

Yhteistyön tarkoituksena on tarjota yritys-, maatalous- ja metsätalousasiakkaille palvelukokonaisuus, joka perustuu paikallisuuteen. Tämä tarkoitta sitä, että pankin ja vakuutusyhtiön henkilökunta tuntee toisensa. Asiakkaalle voidaan antaa esimerkiksi pankista suora numero vakuutusyhtiöön sellaiselle asiantuntijalle, joka osaa auttaa yrittäjää juuri tietyssä asiassa.

Kahden toimijan tuotteet myös täydentävät toisiaan. Esimerkiksi LähiTapiola tarjoaa leasing- ja osamaksurahoitusta, jotka eivät kuulu Säästöpankin palveluihin.

Ajatuksena onkin helpottaa yrittäjien arkea.

– Yrittäjät haluavat hoitaa asiansa nopeasti soittamalla tutulle henkilölle. Sekä Säästöpankissa että LähiTapiolassa tämä on mahdollista. Yhdessä muodostamme luotettavan ja asiakasta lähellä sijaitsevan tiimin, jossa tunnetaan asiakkaat, kuvailee Someron Säästöpankin pankinjohtaja Joni Rintamaa.

LähiTapiola Loimi-Hämeen liiketoimintajohtaja Marko Sinkkonen jatkaa, että yhtiöllä on esimerkiksi maatiloihin erikoistuneita asiantuntijoita lähikonttorissa. Tämä mahdollistaa asioiden joustavan ja nopean käsittelyn sekä asiantuntijan käynnin maatilalla.

Yhteistyöllään Säästöpankki ja LähiTapiola korostavat tavoitettaan uida vastavirtaan yhä digitaalisemmaksi muuttuvassa yhteiskunnassa.

Ne haluavat tarjota palveluita yhä kasvokkain tai puhelimessa, eikä asiakkaiden tarvitse hoitaa kaikkea verkossa.

Moni muu pankki luottaa digitaalisuuteen, jonka avulla toimintaa saadaan myös tehostettua.

– Erityisesti maatalousyrittäjillä on paljon monimutkaisia asioita, joiden selvittämistä helpottavat henkilökohtainen ja kasvokkain tapahtuva palvelu. Jos asiakas tarvitsee esimerkiksi rahoitusta uuteen traktoriin, hän voi soittaa tutulle asiakaspalvelijalle, joka jo tuntee hänen asiansa ja maatilansa. Sitä emme halua, että asiakkaamme joutuisivat jonottamaan vuoroaan valtakunnallisessa puhelinkeskuksessa, pankinjohtaja sanoo.

Toistaiseksi vakuutus- ja pankkipalveluiden keskittäminen tuottaa asiakkaalle muita etuja kuin taloudellisia, mutta tulevaisuudessa tilanne saattaa muuttua.

– Kehitämme yhteistyötä ja pohdimme parhaillaan, miten voisimme tarjota asiakkaalle myös taloudellista etua siitä, että hän valitsee sekä Someron Säästöpankin että LähiTapiola Loimi-Hämeen, Rintamaa sanoo.

Säästöpankin ja LähiTapiolan yhteistyö ei aiheuta muutoksia henkilökunnan määrään tai konttoreiden sijainteihin. FL

Uusimmat