Lounais-Häme

Sähköauto on helppo auto, mutta kallis

Sähköautolla pääsee eteenpäin siinä, missä polttomoottoriautollakin. Automaattivaihteet tekevät matkanteosta helppoa. Vauhti kiihtyy helposti yli nopeusrajoitusten.

Poliisille terveisiä: auto oli vain koeajossa.

Sähköauton matkanteosta sanotaan, että se on hiljaista kyytiä, mutta näin talvelle nastarenkaat ropisevat ja tuuletuslaite puskee ilmaa kovaäänisesti rännän pieksämään ikkunaan. Hiljaisuutta ei huomaa.

Mutta ainakin mieli on hyvä. Auto on nimittäin ekologinen ja käyttökuluiltaan halpa. Auto ei vaadi edes öljynvaihtoa.

-Jarrut pitää huoltaa kerran vuodessa, mutta muuten auto on huoltovapaa, Auto-Kehän merkkivastaava Petteri Paakkonen sanoo.

Ei siis enää kalliita merkkihuoltoja ja monensadan euron hintaisen jakohihnan vaihtoa.

-Sellaiselle, joka roplata haluaa ja öljytikkua tutkia, sähköauto ei sovi, Paakkonen naurahtaa.

Autossa on jarru- ja jäähdytinnesteet sekä lämpöpumpun tapaiset ilmastointiputket.

Muuten konepellin alla on aika autiota. Akku siellä tietenkin on. Siinä ei ole nesteitä, mutta sitä pitää ladata.

Paakkosen mukaan auton voi ladata kotonakin, mutta lataus saattaa kestää 12 tuntiakin.

-Jos ostaa 16 ampeerin kotilatauspisteen, lataus onnistuu kolmessa tunnissa.

Kerrostalon lämpötolpassakin auton voisi ladata.

-Voi olla, ettei taloyhtiössä katsota hyvällä, jos laittaa auton joka yö lämpötolppaan lataukseen.

Pikalatausasemalla lataus onnistuu kahvitauolla.

Paakkosen mukaan sähköautolla voi ajaa yhdellä latauksella maksimissaan 250 kilometriä.

-Talvi verottaa matkasta sata kilometriä.

Sähköautojen latauspisteitä ei juuri Turun, Tampereen ja Helsingin välisen kolmion sisäosissa ole. Kolmion reunamilla latauspisteitä kyllä riittää: Turussa on 13, Helsingissä 53 ja Tampereella 16.

Kolmion keskipisteessä eli Lounais-Hämeen sydämessä latauspisteitä ei näy. Humppilan Lasitehtaan latauspiste on Forssasta katsottuna lähin.

Eipä Forssassa juuri sähköautojakaan ole. Auto-Kehä myi viime vuonna yhden sähköauton. Tänä vuonna sähköisiä menopelejä ei ole myyty.

-Ei sähköautoa juuri edes kysellä. Ehkä se on vielä liian eksoottinen, Paakkonen toteaa.

Koko maassa on 2500 sähköautoa.

Paakkosen mielestä auto ei kaikille sovikaan. Esimerkiksi Forssan Lehden kuvaajalle sähköauto voisi olla liian työläs latauksen takia. Kuvaajalle tulee pahimpina päivinä kilometrejä 200:n paikkeilla.

-Ei sähköauto voi kaikkea ajoa korvata, mutta suuren osan suomalaista ajoa voisi korvata, Paakkonen sanoo.

Kyllähän sähköauton ostaisi, jos se olisi halvempi.

-Akkuteknologia nostaa sähköauton hintaa. Esimerkiksi Teslalla pääsee pitemmälle kuin tavallisimmilla sähköautoilla, mutta se on kallis.

Halvemmillakin sähköautoilla on hintaa. Auto-Kehän myymä Nissan Leaf maksaa uutena 39000 euroa.

-Vastaava polttomoottorimalli, Nissan Pulsar maksaa 24500.

Auto-Kehässä on myynnissä myös tila- ja pakettiautoja, jotka käyvät sähköllä.

Sähköautoja on myyty vasta muutaman vuoden ajan Suomessa. Vaihtoautojen joukossakin on sähköautoja.

Paakkonen katsoo nettiautoilmoituksista, että esimerkiksi vuoden 2011 Leaf maksaa 15700. Autolla on ajettu 92000 kilometriä.

-Ilmeisesti myyjä on tyytyväinen sähköautoonsa, koska ilmoituksen lopussa on maininta: ei vaihtoa polttomoottoriautoon.

Sitä Paakkonen ei osaa sanoa, onko viisi vuotta vanha sähköauto kuin uusi. Hän toteaa, että vanhoista sähköautoista on vielä vähän kokemusta.

-Toisaalta siinä on aika vähän kuluvia osia, automyyjä miettii ja lisää, että sähköauto sopisi hyvin kakkosautoksi, jos se olisi halvempi.

Forssassa sähköautoja myy myös Laatuauto.

-Kyllä meiltä voi ostaa sähköauton, Laatuauton myyntipäällikkö Jouni Lounas toteaa ja lisää, ettei niitä tosin paikanpäällä ole.

Hän sanoo, että miljöön pitää ensin olla valmis. Se tarkoittaa sitä, että autolle pitää olla kunnollinen latauspaikka.

-Latausverkosto pitää ensin saada kuntoon ennen kuin autoja voi myydä.

Lounaan mukaan Volkswagenin sähköautot tulevat kunnolla markkinoille neljän vuoden kuluttua eli sitten, kun autolla voi ajaa 600 kilometriä lataamatta.

-Yhteiskunta ei ole vielä valmis sähköautoihin. Kaasuautotkin tulevat nopeammin kuin sähköautot, Lounas lataa. FL

Sähköllä ajaa halvemmalla
Sekä sähköautojen että julkisten latauspisteiden määrä Suomessa on kasvussa.Arvioiden mukaan jopa 5–10 prosenttia vuonna 2020 myydyistä uusista autoista Euroopassa on sähköautoja.Sähköauto saa liikkumiseen tarvittavan voimansa sähkömoottorista; voimanlähteenä toimivat akut, joita voi ladata sähköverkossa.Hybridiautossa on sekä sähkö- että polttomoottori.Sähköauto kuluttaa sähköä keskimäärin noin 0,2 kWh/kilometri.Euroissa se on noin 2 euroa/100 kilometriä eli jos ajaa kuussa 1500 kilometriä, hinnaksi tulee 30 euroa.Kotilatauspisteen hinta vaihtelee 500 eurosta 1000 euroon.Uuden polttomoottoriauton kulutus on keskimäärin 6 litraa/100 kilometriä.Euroissa se tarkoittaa 10 euroa/100 kilometriä.Jos ajaa kuukaudessa 1500 kilometriä, hinnaksi tulee 150 euroa.Täyssähköautolla ei synny lähipäästöjä. Sähköntuotannon alkuperästä riippuen päästöt voivat jäädä lähelle nollaa.

Fingerpori

comic

Uusimmat