Lounais-Häme Kanta-Häme

Sähköinen Omaolo.fi-palvelu laajenee Kanta-Hämeessä kevään aikana erikoissairaanhoitoon

Kanta-Hämeen keskussairaala pyrkii saamaan sähköisen asiakaspalvelun lisäpalveluna käyttöön päivystyksessä ensi kevään aikana.
Omaolovastaava, projektipäällikkö Ilona Rönkkö (seisomassa) kertoo asiakkaiden palautteen sähköisestä palvelusta olleen pääosin positiivista. Kuva: Riku Hasari
Omaolovastaava, projektipäällikkö Ilona Rönkkö (seisomassa) kertoo asiakkaiden palautteen sähköisestä palvelusta olleen pääosin positiivista. Kuva: Riku Hasari

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on ottamassa sähköisen Omaolo.fi-palvelun käyttöön myös erikoissairaanhoidossa. Palvelun pitäisi laajeta ensi keväänä.

– Se tarkoittaa, että kun virka-aika on ohi eikä terveysasemilla ole enää vastaajia, potilaskysymykset ohjataan Kanta-Hämeen keskussairaalaan, ja palvelua saatavilla iltaan asti, uudistusta kuvailee tulosalueen ja päivystysklinikan ylilääkäri Ari Palomäki.

Jo tällä hetkellä sairaanhoitopiiri hallinnoi Omaolo.fi-palvelua ja koordinoi yhteistyötä.

Palomäen mukaan sairaanhoitopiiri on käynyt asiasta neuvotteluja syksyn ajan kuntien kanssa.

– Sairaalan ja kuntien pitää vielä sopia rahoitusmalli ja muut asiat loppuun. Meillä pitää olla riittävät resurssit huolehtia tästä päivystyksessä. Olen luottavainen, että se onnistuu ensi vuonna.

Palomäki ei usko, että Omaolo.fi muuttaisi äkillisesti päivystykseen hoitoon hakeutuvien käytäntöjä. Omaolo on lisäpalvelu muiden palveluiden rinnalla.

– Uskon, että vuoden, kahden sisällä palvelu alkaa näkyä soittojen määrän vähentymisenä. Myös niillä, jotka hakeutuvat päivystykseen “lievemmillä vaivoilla”, läpimeno päivystyksessä tulee nopeammaksi.

Viime viikolla tällaisten tapausten läpimenoaika päivystyksessä oli 1,10–2,20 tuntia.

Niin suomalaisittain kuin kansainvälisestikin ainutlaatuinen Omaolo.fi-palvelu otettiin käyttöön pilottina Hämeenlinnassa tämän vuoden helmikuussa, ja parhaillaan se on laajenemassa maakunnalliseksi.

– Helmikuun alusta arviolta tuhat asiakasta on käyttänyt tätä palvelua, mutta vain osa on lähettänyt palvelupyynnön terveysasemalle. Osalle on riittänyt palvelun kokeilukäyttö tai oirekartoitus, sanoo Omaolovastaava, projektipäällikkö Ilona Rönkkö.

Asiakkailta saatu palaute on Rönkön mukaan ollut hyvä.

– He ovat olleet positiivisen yllättyneitä siitä, että asiat ratkesivat aika yksinkertaisesti sähköisellä palvelulla.

Esimerkkinä Rönkkö kertoo, että Omaolo.fi-palvelun kautta voi kätevästi saada lääkereseptin vaikkapa virtsatietulehdukseen ilman lääkärissäkäynnin vaivaa.

Sähköinen palvelu myös ohjaa ajanvaraukseen, jos oirekuvaus muodostuu sellaiseksi, että käynti sairaanhoitajalla tai lääkärillä olisi tarpeen.

Rönkön mukaan teknisiä ongelmia seurataan, ja versiopäivityksiä on tehty ja tehdään jatkossakin.

– Toki vielä tulee palautetta, että palvelun käytettävyyttä pitäisi parantaa, kun kyseessä on uusi, tuore palvelu. Kuuntelemme tosi tarkkaan asiakkaiden kommentteja ja kehitämme palvelua koko ajan.

Omaolon lisäksi SoteDigi oy:n toinen kärkihanke on yleiseurooppalaisen päivystyspalvelunumeron 116117 käyttöönotto Suomessa.

Varovaisen arvion mukaan se tulisi Kanta-Hämeessä käyttöön ensi keväänä.

Päivystysapu tarjoaa päivystyksellistä ohjausta, neuvontaa ja hoidon tarpeen arviointia ympäri vuorokauden, ja sitä antavat oman alueen päivystyspalvelun sairaanhoitajat. FL

Omaolo.fi

Sähköisiä sosiaali- ja terveyspalveluja ympäri vuorokauden. Hämeenlinnassa käyttöön tämän vuoden helmikuussa, Forssassa lokakuussa ja Janakkalassa marraskuussa, Riihimäellä ja Hattulassa lähiaikoina. Loppi ja Hausjärvi mukaan sosiaalipalvelujen osalta 2020 alussa.

Oirearvioissa voi arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa ja saada toimintasuosituksen ja itsehoito-ohjeet. Yleisen oirekyselyn lisäksi tarjolla on 14 oirearviokategoriaa.

Tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tarvitaan, jos tilanne vaatii yhteydenottoa terveysasemalle.

Ensi vuonna hyvinvointitarkastus ja -valmennus sekä määräaikaistarkastukset.

Palveluarvioilla puolestaan voi kartoittaa, millaista tukea ja apua sosiaalipalveluista voi löytyä itselle tai läheiselle.

SoteDigi oy on Suomen valtion kehitysyhtiö, jonka tehtävänä on edistää sotepalvelujen digitalisaatiota. Kärkihankkeita ovat Omaolo.fi ja päivystysapunumero 116117.

Fingerpori

comic

Uusimmat