Lounais-Häme

Sähkön sijasta Suomi kulkisi kaasulla

Sähköautojen on julistettu pelastavan liikenteen energiaongelmat.

Sähköautojen menekki on laahannut kuitenkin jo vuosikausia olemattomissa lukemissa. Syynä on ainakin Suomessa korkean hankintahinnan lisäksi se, että useimpien sähköautojen toimintasäde on edelleen tuskastuttavan lyhyt ja latauspisteiden verkosto harva.

Suomessa oli vuodenvaihteessa runsaat 1400 pelkällä sähköllä kulkevaa henkilöautoa. Määrä edustaa noin puolta promillea henkilöautokannastamme.

Sähköautoja ripeämmin on lisääntynyt kaasukäyttöisten autojen määrä. Niitä liikkui vuodenvaihteessa Suomessa 3149 kappaletta henkilöautokäytössä. Määrä on yli kaksinkertainen sähköautoihin verrattuna ja myös rekisteröintimäärä ylitti viime vuonna lähes tuplaten sähköautojen lukeman. 1333 kaasuauton rekisteröinti melkein kaksinkertaisti viime vuonna Suomen kaasuautokannan.

 

Kaasukäyttöisiä autoja pitäisi teoriassa verrata sähköautojen sijasta hybridiautoihin, jotka käyttävät bensiinin tai dieselin ohella myös sähköä. Näitä autoja on Suomessa jo lähes 6000. Kaasuautokin on hybridi, sillä siinä on kaasusäiliön lisäksi aina myös bensatankki. Olennaisin ero on siinä, että bensa/sähköhybridi ei liiku pelkällä sähköllä, mutta kaasuauto kulkee vain kaasulla niin, että bensatankki on ainoastaan varalla, jos kaasu sattuu loppumaan. Esimerkiksi forssalaisen biokaasua tuottavan Envorin henkilökunnan päivittäisessä käytössä olevaan henkilöautoon on tankattu bensaa viimeksi elokuussa!

Useimmilla kaasuautoilla voi ajaa yli tuhat kilometriä tankkien koosta riippuen. Kaasu riittää noin 400-500 kilometrin ajoon ja loppu kulkee bensalla, jos ei kaasutankille ehdi.

Sähköautojen latauspisteitä on Suomessa vähän, eikä kaasun jakeluverkostollakaan voi vielä pröystäillä. Gasumilla on Suomessa 25 tankkauspistettä, joista saa maakaasua tai biokaasua. Gasumin lisäksi jakelupisteinä toimii tusinan verran yksittäisiä biokaasun valmistajia, joiden biojätteen käsittelyssä syntyy sivutuotteena biokaasua. Yksi näistä on nelisen vuotta biokaasua autoilijoille tuottanut forssalainen Envor.

– Myimme viime vuonna biokaasua 48 500 kiloa, joilla autot kulkivat pitkälti yli miljoona kilometriä, kertoo Envorin laatuasiantuntija Samuli Laine.

Envorilla on runsaat 260 vakioasiakasta. Forssan tankkauspisteessä ei ole maksuautomaattia satunnaisia asiakkaita varten.

Koko Suomen biokaasulaitosten on laskettu tuottavan biokaasua noin miljoonan auton käytön verran.

Envor on suunnittelemassa toista biokaasun jakelupistettä parin vuoden sisällä Poriin.

 

Biokaasun suurimpia etuja ovat edullisuus ja ekologisuus. Kaasuautolla sadan kilometrin laskennallinen keskihinta on noin 4,5 euroa, kun dieselillä se on 5,6 ja bensiinillä noin 7 euroa.

Noin 20 000 kilometrin vuosittaisella kaasulla ajolla säästää kolmisensataa euroa bensaan verrattuna.

– Envorilla kaasun kilohinta on 1,4 euroa. Kuukausisopimuksella voi tankata 79 eurolla kuussa niin usein kuin 50 000 kilometrin vuotuinen ajotarve vaatii, Laine selvittää.

Biokaasu on hieman maakaasua kalliimpaa, mutta auton toiminnan kannalta niillä ei ole eroja. Kaasu ei muutenkaan muuta auton toimivuutta millään lailla. Suorituskyky ei nouse eikä laske eikä ajossa pysty mitenkään havaitsemaan mikä polttoaine autoa liikuttaa.

Biokaasu on paikallisesti tuotettu kotimainen ja uusiutuva polttoaine, joka syntyy biojätteen käsittelyn sivutuotteena puhdistettuna ja paineistettuna metaanikaasuna.

Biokaasu on muutenkin ekologista, sillä se ei laskennallisesti tuota hiilidioksidipäästöjä. Envor kuitenkin mainostaa biokaasuauton laskevan CO2-päästöjä ”vain” 90 prosenttia.

Maakaasu sen sijaan on fossiilista polttoainetta ja näin myös jonkin verran hiilidioksidia tuottavaa.

Maakaasuun verrattuna biokaasun hinnan voi olettaa pysyvän vakaampana, koska paikallisesti tuotettuna se ei ole altis maailmanmarkkinahinnoille, kuten raakaöljyn hintaan sidotun maakaasun.

 

Kaasuauton hankintaan on kolme vaihtoehtoa. Suurin osa viime vuonna rekisteröidyistä kaasuautoista oli ulkomailta käytettynä tänne tuotuja. Uusia kaasuautoja myytiin Suomessa yli 400 ja satakunta autoa muutettiin kaasukäyttöiseksi. Tavallisen auton muuttaminen asennussarjalla kaasukäyttöiseksi maksaa noin 3000 euroa.

Sähköautojen sekä bensa/sähköhybridien kalliimpi tekniikka nostaa uuden auton hintaa tuhansilla euroilla. Kaasuauto on sen sijaan uutena normaaliautoa jopa halvempi. Hintaetu syntyy pienempiin päästöihin perustuvasta alhaisemmasta autoverosta.

Esimerkkinä voi vertailla Suomen myydyimmän kaasuautomerkin Skodan 1,4-litraista Octavia-mallia. Bensaversiona se maksaa lähes kaksi tuhatta euroa enemmän kuin kaasumalli.

Skodan lisäksi Suomessa on saatavana tällä hetkellä Audin, Seatin, Volkswagenin ja Opelin kaasuautoversioita. Myös esimerkiksi Volvon ja Mercedes-Benzin kaasuautoja liikkuu Suomessa, mutta merkkimaahantuonnin puuttuessa autot tulevat tänne yksityishankintoina.

Envor järjestää tämän viikon lauantaina kaasuautopäivän, jossa esitellään muun muassa kaasuautokalustoa sekä biokaasun matkaa auton tankkiin asti. FL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic