Lounais-Häme

Sairaanhoitopiiri satsaa tyytyväisyyteen

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri alkaa kerätä entistä laajemmin ja systemaattisemmin tietoa asiakastyytyväisyydestä ja -kokemuksista.

Tavoitteena on paitsi parantaa asiakastyytyväisyyttä, myös tehostaa ja parantaa toimintaa niin, että julkiset palvelut pystyvät pitämään asiakkaansa myös valinnanvapauden laajentuessa.

Sairaanhoitopiiri menettää jo nykyisen valinnanvapauden vuoksi noin seitsemän miljoonaa euroa vuodessa muualle hoitoon hakeutuvien potilaiden vuoksi.

Kanta-Hämeestä on kaikista sairaanhoitopiireistä hakeuduttu eniten muualle erikoissairaanhoitoon. Luku ei sisällä vaativaa, yliopistosairaalatasoista hoitoa tarvitsevia potilaita, vaan potilaat, joiden hoito olisi mahdollista myös keskussairaalassa. Valinnanvapaus tuo noin miljoona euroa vuodessa.

Tulosalueylilääkäri Ari Palomäki kertoo, että potilasvuotoon on johtanut kolme asiaa.

-Valinnanvapaus ylipäätään, maantieteellinen sijaintimme kolmen yliopistosairaalan ja yhden suuremman keskussairaalan välissä, sekä se, että Tampere on markkinoinut sydänsairaalaansa hyvin aktiivisesti.

Vapaan valinnan perusteella Kanta-Hämeestä muualle hoitoon hakeutui viime vuonna vajaat 3 000 eri potilasta. Kanta-Hämeeseen puolestaan hakeutui vajaat 600 eri potilasta.

Euromääräisesti eniten Kanta-Hämeestä hakeudutaan Pirkanmaalle ortopedian operaatioihin, joista suurin osa on tekonivelkirurgiaa Tampereella sijaitsevassa Coxassa. Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin ortopedisiin operaatioihin Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiristä hakeutuneiden kustannukset olivat hieman yli 2 miljoonaa euroa.

Sairaanhoitopiirin toimipisteissä on jo muutaman vuoden ajan mitattu asiakastyytyväisyyttä yksinkertaisilla Happy Or Not -laitteilla.

Laitteiden määrää lisätään. Lisäksi palautetta voi antaa verkossa ja asiakastyytyväisyyttä on mitattu kyselylomakkeella laajemmin kolmesti vuodessa.

Asiakastyytyväisyys ei vaikuta olevan suoraan verrannollista jonoihin.

Esimerkiksi helmikuussa sattui täysin poikkeuksellinen, liukkaan sään aiheuttama traumapotilaiden suma joka ruuhkautti päivystyksen. Silti helmikuun palaute oli lokakuusta alkaneen mittausjakson myönteisin.

-Meidän pitää analysoida, mitä teimme poikkeustilanteessa eri tavalla kuin normaalisti ja kehittää toimintaa havaintojen pohjalta. Yleensä pidentyneet odotusajat näkyvät suoraan Happy Or Not -palautteissa, toteaa vs. hallintoylilääkäri Mikko Franssila.

Hallintoylihoitaja Kirsi Leinon mukaan keskussairaala saa pääsääntöisesti hyvää palautetta.

-Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan potilaista yli 90 prosenttia on valmiita suosittelemaan meitä.

Leino toteaa, että mielikuvat julkisen terveydenhuollon jonoista ja huonosta palvelusta istuvat tiukassa.

-Meidän pitää onnistua toiminnassamme niin, että puskaradiossa, somessa ja kauppakäytäväkeskusteluissa hyvät kokemukset kulkisivat suusta suuhun. FL

Uusimmat