Lounais-Häme

Selkäliitto haastaa: rakasta selkääsi monipuolisella liikkeellä, kivun kanssa liikkeelle lempeästi

Selkä rakastaa monipuolista liikettä. Kuva: Maria Halkilahti=AH

Uuden vuoden alku on monille uuden alku myös elintavoissa. Selkäliitto haastaa ihmiset rakastamaan selkäänsä tänä vuonna.

Paras keino selkäterveyden edistämisessä on ennaltaehkäisy. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ylläpitää selän hyvinvointia, lisäksi se virkistää mieltä ja rentouttaa. Liikunnan ohella muita selän terveyttä edistäviä tekijöitä ovat normaalipainossa pysyminen, tupakoimattomuus ja palautumisesta huolehtiminen.

Selkäkipuinen voi aloittaa liikkumiseen kevennetysti ja jaksottaa rasitusta niin, että rasitus ja lepo vuorottelevat.

– Esimerkiksi kävely sopii tavallisesti hyvin selkäkipuisille. Myös monet muut lajit, kuten vesiliikunta ja pyöräily, sopivat yleensä akuuteimman kivun helpotettua. Tärkeintä on löytää itselleen mieluinen tapa liikkua, se voi olla myös arkiliikuntaa, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Aseta selkeät tavoitteet

Jotta lupaus selän huomioimisesta pitää, kannattaa asettaa konkreettiset tavoitteet. Selkäliitto neuvoo, että niitä kannattaa myös tarvittaessa palastella pienempiin osiin.

– Tavoitteena voi olla esimerkiksi, että liikkuu vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa, mikä on terveysliikuntasuositusten mukainen vähimmäissuositus. Se on suositeltavaa.

Yksi helppo tapa aloittaa liikkuminen ovat selkäyhdistysten liikuntaryhmät.

– Ne tarjoavat selkäoireisille sopivaa ja säännöllistä liikuntaa, ryhmissä on myös mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja saada itselleen vertaistukea, Töyrylä-Aapio toteaa.

Liikunnan lisäksi selkäkivusta toipumisessa on keskeistä oma suhtautuminen kipuun. Kun selkä on kipeä, asiat eivät aina etene suunnitellusti, mutta pienetkin askeleet vievät eteenpäin.

– Aseta itsellesi kohtuullisia tavoitteita. Ole armollinen itsellesi, kiitä itseäsi ja iloitse pienistäkin onnistumisista.

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 000 henkilöjäsentä. FL

Rakasta selkääsi

1. Panosta uneen. Univaje ja nukkumishäiriöt vähentävät syvää unta, aiheuttavat herkistymistä kivulle ja voivat pahentaa kiputiloja. Pidä huolta säännöllisistä nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Lopeta älylaitteiden käyttö viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Rajoita kahvin ja muiden kofeiinipitoisten aineiden käyttöä illalla.

2. Pysy liikkeessä. Liike pitää selän lihakset vetreinä, nivelet liikkuvina ja välilevyt kimmoisina. Säännöllinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, parantaa selän toimintakykyä ja vähentää selkäkipua.

3. Vähennä paikallaoloa. Istumisen ja muun paikallaanolon tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä. Nouse siis jaloittelemaan tai tee taukojumppa.

4. Anna aikaa itsellesi. Omasta jaksamisesta ja kunnosta huolehtiminen ei ole itsekästä, vaan se on rakkautta itseään kohtaan.

5. Rentoudu ja hengitä. Mitä paremmin saat kivun aiheuttaman stressireaktion laantumaan, sitä nopeammin selkäkipu lievittyy. Rentoutuessa kehon lepotoiminnoista vastaava hermoston osa aktivoituu, jolloin syke ja hengitysrytmi hidastuvat, lihakset rentoutuvat ja kiputuntemukset vähenevät. Säännöllinen rentoutumisharjoittelu tuottaa tulosta.

Uusimmat