Lounais-Häme

Seuraava vaihe alkaa Mullinkalliosta

Valtatie kakkosella näkyy tietöiden häivähdys Tammelan Mullinkallion ja Häiviän välisellä osuudella.

-15 kilometrin matkalla on tehty haltuunotto. Se tarkoittaa sitä, että perusparannusalue on rajattu, Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Jukka Aro selventää.

Töitä ei vielä voida aloittaa, sillä tarjouskilpailukaan ei ole päässyt alulle. Aron mukaan kilpailuttaminen alkaa kuukauden kuluttua. Urakoitsijat tiedetään parin kuukauden sisällä.

-Työt aloitetaan todennäköisesti toukokuussa.

Tietä levennetään metrin verran kummaltakin puolelta. Lisäksi lähes koko matkalle tehdään riista-aita. Myös valaisimia lisätään.

Aro arvelee, että työ saadaan tehtyä lokakuun loppuun mennessä tai viimeistään ensi vuoden keväällä.

Koko urakan budjetti on noin 7,6 miljoonaa euroa.

Edellinen osuus 2-tien perusparannusvaiheesta sujui Aron mukaan niin hyvin, ettei töistä aiheutunut haittaa liikenteelle.

-Kyse on simppelistä, mutta pitkästä hankkeesta, Aro kiteyttää.

Vuonna 2012 perusparannettiin Karkkilan ja Loukun välinen osuus. Osuutta varten varattiin kahdeksan miljoonaa euroa.

Seuraavana vuonna parannettiin tieosuus Loukusta Mullinkallioon. Hintaa viiden kilometrin osuudelle tuli kaksi miljoonaa euroa.

Uudenmaan elyn osuus 2-tien perusparannuksesta päättyy Häiviään. Mullinkalliosta Häiviään -osuus on urakan kolmas osuus.

-Levennyksen tarkoituksena on, että tien nopeusrajoitusta voidaan nostaa kesällä sataan kilometriin tunnissa.

Aro jatkaa, ettei kakkostietä tarvitse leventää Forssan kaupungin kohdalta, sillä nopeusrajoitusta ei taajama-alueella ole tarpeen nostaa.

Suunnitelmissa oli alunperin, että 2-tiestä tehtäisiin keskikaiteellinen väylä, mutta Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikön Sami Mankosen mukaan väylää ei tehdä keskikaiteelliseksi Forssaan asti.

-Joskus tulevaisuudessa lisätään ohituskaistoja Forssan suuntaan, mutta ne suunnitelmat ajoittuvat 2030- ja 2040-lukujen tienoille.

Keskikaiteellista väylää on tehty Nummelasta 1-tien risteyksen tietämille jo kymmenen vuotta sitten. Mankosen mukaan 2-tie on tarkoitus tehdä keskikaiteelliseksi Karkkilan ja Vihdin välille.

Lähiajan suunnitelmissa on tehdä liittymäjärjestelyjä Humppilan kohdalla ja 10-tien risteyksessä.

-Humppilan kohta odottaa vielä rahoitusta, mutta 10-tien risteyksestä ei ole vielä tehty suunnitelmiakaan, Mankonen summaa.

Varsinais-Suomen ely vastaa 2-tien Huittisten ja Porin välisen osuuden peruskorjauksesta. Varsinais-Suomen alueella ei olla aivan pian tekemässä perusparannuksia.

Niin kuin ei Pirkanmaan elyn alueellakaan. 2-tie poikkeaa Pirkanmaalle Punkalaitumen kohdalla.

-Meillä on tehty suunnitelmia liittymäjärjestelyistä, mutta rahoituspäätöksiä ei ole tehty, Pirkanmaan ely-keskuksen suunnittelupäällikkö Harri Vitikka summaa. FL

Vilkasliikenteisellä tiellä onnettomuusriski
Valtatie 2 on Helsingin ja Porin välinen pääyhteys.Tie on erikoiskuljetusten runkoreitti.Vuorokauden aikana tiellä kulkee 4100–7500 ajoneuvoa.Raskaan liikenteen osuus on 8–17 prosenttia.2-tiellä on korkeampi onnettomuusaste kuin valtateillä yleensä.Henkilövahinko-onnettomuuksien riski on 1,6-kertainen ja tiheys yli kaksinkertainen verrattuna valtateiden keskiarvoon.Vuosien 2007 ja 2011 välisenä aikana tiellä tapahtui 60 henkilövahinko-onnettomuutta, joista seitsemän johti kuolemaan.Loukkaantuneita oli 82.Hirvi- ja peuraonnettomuuksia tapahtui 245.

Uusimmat