Lounais-Häme

Sillankorjaajat liikenteen armoilla

MPV-Infrarakenteen raudoittaja Reijo Suomela virnistää Kaikulan sillan laidassa autojen hurahtaessa selän takaa.

– Ei tämä paha ole. Helsingissä siltaremonteissa on selvästi enemmän liikennettä.

Ensimmäisenä työpäivänään Forssassa hän kuitenkin yllättyi.

– Täällä iso kalusto ajaa huomattavasti nopeammin kuin henkilöautot. Ei niillä varmasti ole sitä 50:n nopeutta. Ammattiautoilijoiden pitäisi kyllä katsoa.

MPV:n siltaurakan työnjohtaja Jussi Korhonen toteaa, että rekat rikkovat pahiten 50km/h-nopeusrajoitusta.

– Toisaalta sitä voi jotenkin ymmärtää mäen takia.

Raskaassa kuormassa kuljettajat haluavat Hämeenlinnan päin mennessä ottaa vauhtia mäkeen ja mäkeä alas tullessa massa rullaa.

– Työntekijöillä on tosi ikävä olla, kun selän takana viuhuu..

Työntekijät joutuvat välillä kulkemaan ajoradan laitaa tai kantamaan tarvikkeita tien yli.

– Tässä täytyy järki pitää päässä niin kuin aina tietöissä. Ei voi luottaa siihen, että kaikki kulkijat ovat ajan tasalla, Korhonen sanoo.

Kaikulan sillan alapuolella 30:n rajoitus tuntuu toimivan, sillä autonkuljettajat varovat silminnähden kaventunutta ajoaukkoa. Aukolla on kuitenkin leveyttä 3,60 metriä,

Urakkaporukan toisessa kohteessa Riihimäellä Lemmenmäen risteyssillalla ei ole yhtäläisia ongelmia kuin Forssassa, vaikka onkin enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei urakka-aikaisia nopeusrajoituksia tahdota kunnolla noudattaa.

MPV-Infrarakenteen siltakohteissa ei ole sentään tapahtunut vakavia onnettomuuksia. Yöaikaan on joku joskus ajanut päin työmaarakenteita.

Forssan siltatyömaalla on sekä suomalaisia että virolaisia rakentajia. MPV:lla on työmaalla omia miehiä keskimäärin puolenkymmentä sekä välillä aliurakoitsijoita. Töitä on myös viikonvaihteisin, jolloin tieliikennettä on vähemmän. Virolaiset työntekijät tekevät myös mieluusti töitä putkeen, jotta saavat pidemmän vapaan kotikäyntiä varten.

Kaikulan sillan peruskorjauksen urakka on edennyt aikataulussa. Tällä viikolla on vuorossa reunapalkkien valu. Ensi viikolla koittaa sillankaiteiden asennus. Ensi viikolla kymppitien liikennekin joutuu ruotuun, kun työmaalle asennetaan liikennevalot ja sillan toinen kaista saa pressuilla katetun sääsuojan. Sillalle asetetaan myös 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Lisäksi sillan alapuoliset telineet ovat poistumassa, mutta nopeusrajoitus säilyy vielä, koska alapinnassa on kosolti paikattavaa.

Sillalle jää pintarakennetöiden ajaksi vain yksi kaista käyttöön. Kummankin puolen pintarakennetöihin menee noin kuukausi, joten liikenne saa suoriutua yhtä kaistaa pitkin kaksi kuukautta. Liikennettä rajoittavaa työtä saa työmaalla olla 60 vuorokautta.

Tavoitteena on saada siltatyöt valmiiksi juhannukseksi. Ajoratamaalauksia jäänee tehtäväksi myöhemmin.

– Periaatteena on tehdä työt mahdollisimman vähillä liikennehäiriöillä mahdollisimman nopeasti, sanoo vastaava työnjohtaja Mikko Hartikka.

Aikataulullisesti kriittisintä on Jussi Korhosen mukaan betonin kuivuminen tasausvalussa. Siihen vaikuttavat sääsuojasta huolimatta mm. lämpötila ja tuuli. FL

 

Joka sadas silta vuosittain peruskorjaukseen
Uudenmaan ja Hämeen alueella on noin 3000 siltaa, joista Uudenmaan ELY-keskus peruskorjaa tai uusii noin 30 vuosittain.Suurempien kohteiden lisäksi kesäkautena uusitaan teräsputkisiltoja ja tehdään pienempiä siltojen rakenneosakorjauksia.Siltoja korjataan ELY-keskuksen alueella tänä vuonna noin 19 miljoonalla eurolla.Alueelle tyypillistä ovat 1960- ja 1970-luvuilla rakennetut vilkasliikenteiset tiet, joiden sillat ovat tulleet peruskorjausikään. Näitä siltoja on paljon ja korjauskohteina ne ovat suurista liikennemääristä johtuen hyvin vaativia.Lisäksi ylläpitokorjauksia tehdään alueella vuosittain noin sadalla sillalla.ELY-keskuksessa on vuosittain tarkastusten perusteella täydentyvä siltojen korjausohjelma. Siltojen kuntoa kuvataan viisiportaisella kuntoluokituksella.MPV-Infrarakenne urakoi parhaillaan lomittain Forssassa Kaikulan siltaa ja Riihimäellä Lemmenmäen siltaa. Kuun vaihteessa yhtiö aloittaa samalla työmaaporukalla työt myös Hämeenlinnassa Visamäentien risteyssillalla.Työntekijät tekevät kolmella sillalla töitä porrastetusti. Sekä Forssan että Riihimäen sillat valmistuvat tavoitteen mukaan juhannukseen mennessä. Hämeenlinnassa työt jatkuvat elo-syyskuun vaihteeseen.Kaikulan sillalla vuorokausiliikenne on noin 6700 ajoneuvoa. Tampereentietä sillan ali ajaa vuorokaudessa noin 3080 ajoneuvoa.

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic