Lounais-Häme

Sirkka-Liisa Anttila moittii valtiovarainministeriötä tiestön korjausvelan kuoppaamisesta

Kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) antaa sapiskaa valtiovarainministeriölle Suomen tiestön korjausvelan ja perustienpidon rahoituksen vähättelystä.

-Ministeri Bernerin johdolla on valmisteltu vaihtoehtoisia rahoitusmalleja, mutta suurimpana jarruna ja kantona kaskessa ovat valtiovarainministeriön korkeat virkamiehet. ”Mahtiministeriön” kielteinen asenne on estänyt rahoitusmallin viemisen koko hallituksen päätettäväksi, Anttila näkee.

Anttila korostaa hyväkuntoisen tiestön olevan oleellinen osa Suomen kilpailukykyä. Hän viittaa perjantaina julkaistuun Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -tutkimukseen. WSP Finlandin tuottaman raportin mukaan Suomen teiden ja väylien hyvä kunto koko maassa on elinehto Suomen talouden pyöriä pyörittävälle teollisuudelle ja koko elinkeinoelämälle.

-Koko maan talouskasvua varten tarvitaan kunnossa olevia alemman tieverkon teitä. Korjausvelka pitää hoitaa kiireesti, koska siitä on tulossa vakavin uhka elinkeinoelämän toiminnalle.

-Hallitusohjelman tavoite 72 prosentin työllisyysasteesta karkaa kauemmaksi, jos hallitus ei huolehdi elinkeinoelämän toimintaedellytyksistä koko Suomessa, Anttila huomauttaa.

Korjausvelkaa on kertynyt noin miljardi euroa. Alemmanasteisen tieverkon kuntoa on syönyt viime vuosina normaalin kulumisen ohella erittäin runsaat sateet, minkä vuoksi laiminlyönnit tienpidossa korostuvat.

Anttila muistuttaa, että tien käyttäjiltä kerätään vuosittain 7–8 miljardia euroa veroja, mutta takaisin liikenteelle saadaan vain 20 prosenttia.

-Budjettirahoituksella emme kykene missään oloissa tätä korjausvelkaa hoitamaan emmekä myöskään turvaamaan tienpidon perusrahoitusta, Anttila varoittaa ja jatkaa.

-Pääministeri Sipilän hallituksen tulee nyt kiireesti ottaa korjausvelan ja koko tienpidon uuden rahoitusmallin hyväksyminen työlistalleen. Aikaa ei ole hukattavaksi, koska tilanne pahenee koko ajan. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat