Lounais-Häme Forssa

Skoda skaalasi uuden kokoluokan – Fabian ja Octavian väliin tuli Scala

Skoda Scala on iso pieni perheauto. Kuva: Pasi Rakkolainen
Skoda Scala on iso pieni perheauto. Kuva: Pasi Rakkolainen

Skoda hämmentää henkilöautosegmenttejä, kun pienten perheautojen luokkaan ilmestynyt Scala ei olekaan pieni perheauto.

Scala tuli Skoda-mallistossa pienemmän Fabian ja isomman Octavian väliin Rapidin tilalle, jonka elinkaari jäi kuuden vuoden mittaiseksi.

Scala päihittää kaikilta mitoiltaan ja laadultaankin edesmenneen Rapidin. Positiivista hämmennystä herättää se, että Scala yltää joillakin mitoillaan – esimerkiksi takapenkin jalkatilassa – isoveljensä Octavian reviirille. Scala on kolmisenkymmentä senttiä perus-Octaviaa lyhyempi, mutta sisätiloista kertova akseliväli on Scalassa vain kolme senttiä lyhyempi.

Hämmennystä lisää se, että VW-konsernin syömähammas Volkswagen Golf jää selvästi Scalaa pienemmäksi. Käytännössä Scala kisaa kiivaimmin Kia Ceedin sekä Ford Focuksen ja jopa isomman Toyota Corollan kanssa.

Scalan kiinnostusta lisää se, että tämän kokoluokastaan ulos pullahtaneen auton lähtöhinta on puristettu alle 20 000 euroon. Koeajettu isompimoottorinen Style-automaatti sijoittuu hinnaston yläpäähän lähes kymppitonnia kalliimpana.

 

Scalan ulkonäössäkin on Skodan isompien mallien särmää. Uutena yksityiskohtana takaluukusta on kadonnut Skodan logo ja tilalle on tullut esimerkiksi Focuksesta ja Volkswageneista löytyvä auton nimi leveinä kirjaimina.

Nopealla vilkaisulla Scala näyttää farmarilta, mutta oikea määritelmä lienee viistoperäinen hatchback, joka puuttuu isoveli-Octavian mallistosta. Tuolla muodolla Scalasta löytyy varsin kookas 467 litran tavaratila, jonka korkea kynnys tekee kontin onkalomaiseksi,

Ohjaamon ilme on moderni. Iso kosketusnäyttö on ensi kertaa Skodassa kelluvaa mallia. Virtuaalinen mittaristo on vakiona paremmassa varustelussa.

Takapenkin jalkatilat tuli jo kehuttua ja takana on muutenkin hyvät tilat kahdelle matkustajalle.

 

Scalan moottorit ovat pirteitä. Litrainen 116 hevosvoiman kone kiihtyy numeroiden mukaan sataseen alle kymmenessä sekunnissa ja koeajettu 1,5-litrainen 150 hevosvoiman versio hulppeasti 8,2 sekunnissa. Scalan voimavarat ovat siis enemmän kuin riittävät.

Dieseliä ei Suomeen tuoda, mutta biokaasumalli on luvassa.

Scalan varustelu on etenkin paremmassa Style-varustelussa liki täydellinen. Lisävarustelistalta löytyy jopa luksusautojen ominaisuuksia.

Scalan MIB-tietoviihdejärjestelmä on konsernin uusinta uutta. Sen kautta autossa on pysyvä nettiyhteys, jolla voi vaikkapa tarkastaa auton sijainnin kännykällä. FL

Fingerpori

comic

Näkoislehti

23.1.2020

Uusimmat