Lounais-Häme

Some on yritykselle muutakin kuin mainosväylä

“Tiesitkö? Mikäli haluat tehdä häiriöilmoituksen metelistä tai järjestyshäiriöistä asunto-osakeyhtiössä, tulee se tehdä kirjallisesti. Häiriöilmoituksen löydät www.kodikkaasti fi.”

Näin sanoo Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys oy:n Facebook-sivun torstainen päivitys.

-Haluan tarjota ihmisille sosiaalisessa mediassa yleistä informaatiota, enkä pelkästään mainostaa siellä, Forssan Isännöinti ja Kiinteistö oy:n Mikko Ryyppö kuvaili.

Ryyppö myönsi, että kyse on mielikuvien luomisesta.

-Se ei ole suoraa markkinointia, mutta ehkä ihmisille jää päivityksistä sellainen kuva, että me huomioimme heitä ja välitämme, Ryyppö sanoi.

 

Forssan yrittäjille sosiaalisesta mediasta luennoinut viestintäsuunnittelija Tanja Nyman Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän työelämäpalveluista kertoikin, että on olennaista, että yrityksen some-sisältö on muutakin kuin yrityksen mainoksia ja markkinointia.

-80–20 on tässä suhteessa hyvä muistisääntö. Yrityksen some-sisällöstä noin 80 prosenttia kannattaa tarjota jotain muuta ja vain 20 prosenttia mainosta, Nyman ohjeisti.

Nyman kertoi, että sosiaalinen media voi olla myös väylä rekrytoida uusia työntekijöitä.

-Sosiaalinen media on yhtä lailla myös paikka, jossa voi kuunnella asiakkaiden mielipiteitä, kerätä arvioita ja vastaanottaa asiakkaiden lähettämiä kysymyksiä, Nyman kertoi.

 

Tilastokeskuksen vuodenvaihteessa julkaiseman Tietotekniikan käyttö yrityksissä -tutkimuksen mukaan 63 prosenttia suomalaisyrityksistä käyttää sosiaalista mediaa. Edellisen neljän vuoden aikana määrä kasvoi 25 prosenttiyksiköllä.

Vaikka yritysten läsnäoloprosentti eri some-kanavissa on noussut jatkuvasti, forssalaisyritys Armantin Antti Alasentie totesi, että yrityksillä on paljon vielä tekemistäkin.

-Näen, että some on vahvasti ja yhä enemmän tulevaisuutta. Siitä vain tarvitsisi vielä enemmän perustietoa pohjalle, Alasentie sanoi.

Alasentie kertoi, että Armantti löytyy Facebookista ja Instagramista. Ryyppö taas kertoi Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälityksen käyttävän Facebookia, Instagramia sekä YouTubea.

Nyman kannustikin forssalaisyrittäjiä panostamaan YouTubeen, mikäli yritys pystyy tuottamaan laadukasta videomateriaalia.

-Snapchat taas voi toimia silloin, jos kohderyhmä on alle 20-vuotiaita, sillä siellä nuoret ovat. Some-kanavat kannattaa valita tarkkaan. Kaikkiin ei kannata mennä, vaan sinne, missä asiakkaatkin ovat, Nyman kertoi. FL

 

Fingerpori

comic

Uusimmat