Lounais-Häme

Somero kahlitsee kuskien kaasujalkaa

Someron kaupunki etsii keinoja parantaa liikenneturvallisuutta Joensuuntiellä, Urheilutiellä, Pappilantiellä, Havuharjuntiellä, Pärnämäentiellä, Myllypellontiellä sekä Tehdastien ja Joensuuntien risteyksessä ja Museotien ja Turuntien risteyksessä.

– Tämä tarkoittaa lähinnä ajonopeuksien alentamista. Siihen on monia vaihtoehtoja, toteaa Someron kaupungin tekninen johtaja Marko Mäkinen.

Keinoihin lukeutuvat mm. liikennemerkkiratkaisut, töyssyt, ajorataa kaventavat hidasteet, saarekkeet ja myös liikennevalot. Keinoista tehdään kustannusvertailu seuraavaan teknisen lautakunnan kokoukseen, jossa toimista on määrä päättää.

Tekninen toimi käyttää vaihtoehtojen pohdinnassa asiantuntija-apua ja kysyy kokemuksia muista kunnista.

Someron kaupunki on varannut tälle vuodelle 100000 euroa keskustaajaman liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Aikataulusta tulee Mäkisen mukaan varsin tiukka, kun keinoja ei ole edes vielä valittu.

– Ei tässä kauheasti ehditä tekemäänkään.

Kyseisillä tieosuuksilla moni kuljettaja ajaa selvää ylinopeutta. Lisäksi onnettomuusriskiä nostavat vaaran paikat.

Kuluvan vuoden talousarviossa asvaltointiin on varattu 120000 euron määräraha.

Someron kaupunki pintaa tänä vuonna Joensuuntietä Ruunalan puolelta, Unto Monosentietä, Ohratietä, Veerantietä, Siskontietä, Hugontietä ja sen pyörätietä, Okkerintien alkuosaa, Kalevintien pyörätietä, Hämeentietä, Välitietä, Rajatietä, Höyläämötietä, Sahantien 4. haaraa, paloaseman pyörätietä ja Rasinahdetta. Asaltoitavat tiet ovat Auratie ja Palmantie.

Lautakunta valitsi Rantatien kevyen liikenteen väylän urakoitsijaksi somerolaisen KMS Palvelun. Määräaikaan mennessä kaupunki sai neljä tarjousta. Rantaminen on tarkoityus käynnistää tänä kesänä.

Rantatien kevyen liikenteen väylä rakentuu Vanhatien ja Lamminniemen sillan välille.

Uusimmat