Lounais-Häme Somero

Somero saa brändikäsikirjan – Kaupunki erottuu kilpailijoistaan monipuolisella palvelutarjonnallaan

Somerolla yllätyttiin, ettei millään muulla verrokkikunnalla ollut yhtä monipuolista palvelutarjontaa, yrityskantaa tai harrastusmahdollisuuksia.
Somerolla on poikkeuksellinen palvelutarjonta, mistä esimerkkinä on monipuolinen kirjasto. Kuva: Lassi Puhtimäki
Somerolla on poikkeuksellinen palvelutarjonta, mistä esimerkkinä on monipuolinen kirjasto. Kuva: Lassi Puhtimäki

Someron kaupunki saa brändikäsikirjan ja päivitetyn graafisen ilmeen. Kaupunginhallitus hyväksyi molemmat hyödynnettäväksi kaupungin kehittämisessä ja viestinnässä.

– Brändityössä nousee joskus esiin kysymys, miksi sitä tehdään, mutta kyseessä on äärimmäisen tärkeä asia, kun paikkakunnalle houkutellaan asukkaita, yrityksiä tai matkailijoita. Brändi on osa kotiseuturakkautta ja -ylpeyttä. Brändiin liittyvät asiat ovat usein tiedossa alitajuisesti, ja niillä on valtava merkitys paikkakunnasta muodostuvaan yleiseen mielikuvaan, Someron kaupungin elinkeinoasiamies Tanja Uusitalo sanoo.

Brändistrategian pohjana on hyödynnetty vetovoima- ja muuttajatutkimuksista kerättyä dataa sekä keväällä 2019 valmistuneen brändi- ja kilpailija-analyysin tuloksia. YAMK-opiskelijatyönä toteutetussa analyysissä kartoitettiin Someron asemaa suhteessa verrokkikuntiin erityisesti asukashankinnan näkökulmasta.

Analyysissä verrokkikunniksi eli Someron kilpailijoiksi tunnistettiin 100 kilometrin säteellä Helsingistä sijaitsevat maaseudun kunnat ja kaupungit, joissa asukkaita on 5 000–10 000 ja taajama-aste on 50–80 prosenttia.

Someron todettiin erottuvan kilpailijoistaan aidosti poikkeuksellisella palvelutarjonnallaan. Millään muulla verrokkikunnalla ei ollut yhtä monipuolista palvelutarjontaa, yrityskantaa tai harrastusmahdollisuuksia, minkä todettiin todella yllättävän. Monipuolinen palvelutarjonta koskee sekä yksityistä että julkista palvelutarjontaa.

Brändistrategian pohjalta Someron kaupungille muodostettiin brändikäsikirja, visuaalinen ilme sekä graafinen ohjeisto.

Visuaalista ilmettä ei ollut tarve rakentaa kokonaan uusiksi vaan se kaipasi vain päivittämistä tähän päivään. Esimerkiksi logoon tai värimaailmaan ei nähty tarvetta tehdä radikaaleja muutoksia.

Someron kaupungin materiaalit, kuten viralliset asiakirjat, ilmoituspohjat, käyntikortit ja esitteet tullaan päivittämään uuden visuaalisen ilmeen mukaiseksi nopealla aikataululla. FL

Uusimmat

Näkoislehti

19.9.2020

Fingerpori

comic