Lounais-Häme Somero

Someron taajamaan neljä peltipoliisia: Tie 52 reunustetaan valvontakameroilla

Äkkijarrutus ei pelasta sakolta: uusi tekniikka kuvaa jopa 150 metrin päästä.
Uudet peltipoliisit näkevät kauas ja tarkasti. Kuvan peltipoliisi valvoo liikennettä Ruotsissa, Somerolla automaattivalvonta alkaa huhtikuussa 2020. KUVA: Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kantatielle 52 välille Raasepori–Somero nousee tänä syksynä peltipoliiseja, jotka on varustettu uudella tekniikalla.

Automaattivalvonta koettiin tarpeelliseksi, koska tiellä tapahtuu keskimääräistä enemmän liikenneonnettomuuksia. Päätekijä onnettomuuksiin on ollut ylinopeus.

Automaattivalvonnan rakentaminen alkaa 1.11.2019 sähkötöillä ja huoltolevikkeiden rakentamisella.

Kameratolpat asennetaan myöhemmin syksyllä. Valvontapisteet sijoitetaan liikenneonnettomuuksien kannalta riskialttiisiin tienkohtiin, joissa nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa tai tätä vähemmän.

Automaattivalvonta käynnistyy huhtikuussa 2020. Välille Somero–Salo sijoitetaan yhteensä seitsemän kameratolppaa, joista neljä Someron taajama-alueelle.

Kameravalvonta päättyy Somerolle.

– Näillä näkymin valvontaa ei jatketa Somero–Jokioinen välille, missä liikennemäärät ovat vähäisempiä, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

17 kameratolppaa

Kaikkiaan Raasepori–Somero väliselle tieosuudelle rakennetaan 17 valvontapistettä. Valvontapisteiden lisäksi asennetaan 4 tiedotustaulua ja 20 toistomerkkiä.

Valvontapisteet sijoitetaan liikenneonnettomuuksien kannalta riskialttiisiin tienkohtiin, esimerkiksi kohtiin, joissa tien nopeusrajoitusta lasketaan turvallisuussyistä.

Peltipoliiseja kohoaa myös risteysalueilla ja asutuksen läheisyyteen, missä halutaan turvata alempien nopeusrajoitusten noudattaminen.

Lue lisää: Yhden tieliikennekameran hinta on 20 000 euroa

Mittaa jopa 150 metrin päästä

Uusi automaattivalvontatekniikka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanha kameratekniikka.

Ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä, ja kamera voi seurata samanaikaisesti usean eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilta. Jarrutus vähän ennen kameraa ei siis pelasta sakolta, ei myöskään moottoripyörien perässä oleva rekisterinumero.

– Moottoripyöräilijöiden nopeus saadaan selville, koska kamera pystyy kuvaamaan myös takaapäin, Klang mainitsee.

Uusiin kameroihin on mahdollista määrittää omat nopeusrajoitukset pitkille ajoneuvoille, jolloin voidaan valvoa esimerkiksi ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia.

Kamera näkee jopa kännykän käytön

Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Yhä tarkempi kameran silmä paljastaa myös nämä rikkeet. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat