Lounais-Häme

Sosiaaliasiamiehelle tehtyjen yhteydenottojen määrä laski Somerolla

Sosiaaliasiamiehelle Somerolta tulleiden yhteydenottojen määrä laski merkittävästi viime vuonna, käy ilmi sosiaaliasiamiehen Someron kaupunginhallitukselle toimittamasta selvityksestä.

Kaikkiaan sosiaaliasiamieheen oltiin Somerolta yhteydessä vuoden aikana kahdeksan kertaa.

Kaikki yhteydenotot koskivat kunnan sosiaalihuollon palveluita, ja niiden syynä olivat yleinen tiedontarve, päätökset. jonotus- ja käsittelyajat, toimenpidevaihtoehdon selvitys, palvelun toteutus, tietosuoja ja itsemääräämisoikeuteen liittyvät asiat. Edellisenä vuonna vastaavien yhteydenottojen määrä oli kaksitoista.

Tyytymättömyyden ilmoituksia oli kaikista yhteydenotoista kuusi eli 75 prosenttia. Sosiaaliasiamies pitää määrää. huolestuttavan suurena. Hän huomauttaa, että asiaan on syytä kiinnittää kunnassa erityistä huomiota.

Kuntien keskiarvo tyytymättömyyden ilmoituksille on 20 prosenttia.

Perusturvajohtaja Taru Nordlund kertoo, että asiaan on luvattu kiinnittää huomiota. Mitään erityistä huolta hän ei asiassa näe. Yhteydenottojen kokonaismäärät ovat pieniä.

-Sosiaaliasiamieheen otetaan yhteyttä nimenomaan, kun ollaan tyytymättömiä asioihin. Siinä suhteessa luku ei ole yllätys. Aikanaan kun Katajakoti valmistui, tuli yhteydenottoja paljon.. Nyt vastaavaa yhtä syytä ei ole, hän sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic