Lounais-Häme Forssa

Suomalainen kuluttaa vuodessa keskimäärin 20 kahvipakettia – Forssalaiskauppias: Laatu korvaa määrää

Kahvin kulutus nousi Suomessa vuonna 2018 aavistuksen vuoden takaisesta. Kulutustottumukset kuitenkin muuttuvat
Suurin osa myydystä kahvista on yhä tuttuja merkkejä, mutta erikoisempien kahvilaatujen osuus nousee koko ajan. Kuva: Tapio Tuomela
Suurin osa myydystä kahvista on yhä tuttuja merkkejä, mutta erikoisempien kahvilaatujen osuus nousee koko ajan. Kuva: Tapio Tuomela

Suomalaiset kuluttivat vuonna 2018 paahdettua kahvia 9,9 kiloa henkeä kohden, mikä on kolme prosenttia enemmän kuin vuonna 2017, kertoo Elintarviketeollisuusliitto. Tavallisen kahvipaketin koko on puoli kiloa, joten jokainen suomalainen kulutti viime vuonna keskimäärin noin 20 paketillista kahvia.

Määrä on hyvin vakiintunut, mutta kahvihyllyjen valikoima kasvaa koko ajan.

– Myydyn kahvin määrässä ei ole tullut radikaaleja muutoksia, mutta siinä on, mitä kahvia myydään, Forssan K-Citymarketin kauppias Mikko Virtanen kertoo.

– Eri kahvilaatuja ja lajikkeita on koko ajan enemmän, ja alkuperämaahan kiinnitetään aiempaa useammin huomiota, Virtanen sanoo.

Virtasen mukaan kahvin kulutuksessakin laatu korvaa nykyisin usein määrää.

Vaikka tummapaahtoisten kahvien osuus valikoimasta on arvioiden mukaan jo lähes 25 prosenttia, suomalaiset suosivat edelleen pääosin aromikasta vaaleapaahtoista kahvia. Yhä suurempi osuus valikoimasta on myös vastuulliseksi varmennettuja kahveja

Virtanen kertookin, että suurin osa myydystä kahvista on yhä suomalaisille tuttuja ja asemansa vakiinnuttaneita kahveja, kuten Juhla Mokkaa ja Kulta-Katriinaa. Kahvitarjoukset tuovat kauppaan aina vipinää.

– Kahvi liikuttaa ihmisiä suuresti. Nousu tulee kuitenkin nimenomaan erikoisempien kahvien kautta, Virtanen sanoo.

– Suodatinkahvi on yhä ylivoimaisesti suosituin kahvi Suomessa. Erilaiset kahvinvalmistustavat sekä uudentyyppiset mukaan otettavat ja kylmänä nautittavat kahvijuomat rikastuttavat kahvinkulutustapojamme ja tuovat siihen vaihtelua, Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen asiamies, johtaja Marleena Tanhuanpää ETL:stä kertoo.

Myös Virtanen toteaa, että valmiit kahvijuomat, kuten Pauligin Frezzat sekä Valion Latet, ovat kasvattaneet suosiotaan, kuten myös kapselikahvit. FL

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat