Lounais-Häme

Suomalaiset katsovat televisiosisältöjä yhä enemmän suoratoistopalveluista

DNA:n tutkimuksen mukaan kaksi viidestä suomalaisesta katsoo tv-sisältöjä vähintään tunnin päivässä
Game of Thrones on tehnyt monista näyttelijöistä tähtiä, varsinkin Emilia Clarkesta. Clarken esittämää Daenerys Targaryeniä seurataan sarjan alusta lähtien. Kuva: HBO/Helen Sloan
Suoratoistopalvelut ottavat isomman osan tv-ajasta. Game of Thrones on HBO:n suursuosikkeja. Se on tehnyt monista näyttelijöistä tähtiä, varsinkin Emilia Clarkesta, joka esittää Daenerys Targaryeniä Kuva: HBO/Helen Sloan

Noin kaksi viidestä suomalaisesta katsoo televisiosisältöjä vähintään tunnin päivässä, selviää DNA:n teettämästä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Yksi viidestä suomalaisesta katsoo sisältöjä yli kaksi tuntia päivässä.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat siirtyneet perinteisten televisioiden ääreltä eri laitteiden ja uudenlaisten sisältöjen pariin.

– Ihmiset katsovat yhä enemmän ei-perinteistä televisiota, ja erilaisten suoratoistopalveluiden käyttö on kasvussa. Kyselyn mukaan 66 prosentille on tärkeää, että TV-sisällöt voi katsoa esitysajoista riippumatta, ja 60 prosenttia pitää tärkeänä sitä, että mieluisat elokuvat ja sarjat löytyvät samasta paikasta, DNA:n laajakaista ja TV-liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen sanoo tiedotteessa.

Ilmaiskanavien jälkeen televisiosisältöjä katsotaan eniten ilmaisista suoratoistopalveluista. Vähän alle puolet katsoo nettivideoita ja kaksi viidestä katsoo sisältöjä maksullisista suoratoistopalveluista.

 

Ikä vaikuttaa katselutapoihin

 

Katselutavat jakautuvat iän ja sukupuolen perusteella. Naiset ja vanhemmat ikäryhmät katsovat hieman muita ryhmiä enemmän sisältöjä ilmaiskanavilta. Miehet katsovat naisia enemmän nettivideoita tietokoneelta. 16–34-vuotiaat katsovat nettivideoita ja maksullisten suoratoistopalvelujen sisältöjä eniten.

Televisiosisältöjen katselu on myös laitteesta riippuvaista. Televisiosta katsotaan ilmaiskanavien ohjelmia, kun taas tietokoneella ja älypuhelimilla katsotaan eniten nettivideoita sekä maksuttomia kotimaisia suoratoistopalveluita. Älytelevisio löytyy 40 prosentilta suomalaisista kotitalouksista. Älytelevisiota käytetään sekä ilmaisten että maksullisten kanavien ja suoratoistopalveluiden sisältöjen katseluun.

Nepa Insightin tekemään kyselyyn haastateltiin tuhatta 16–74-vuotiasta suomalaista tämän vuoden maaliskuussa. STT/FL

Uusimmat