Lounais-Häme

Suomalaiset ostavat ulkomaiden verkkokaupoista pientä ja halpaa – ja harvemmin kuin muut

Nettishoppailuun ryhdytään selvästi harvemmin kuin muissa maissa.

Selvästi yli puolet suomalaisista ostaa jotain verkkokaupoista ainakin kerran kuukaudessa, kertoo kansainvälisen postialan järjestön IPC:n julkaisema verkkokauppatutkimus.

Suurin osa ulkomailta tehdyistä verkko-ostoksista oli pieniä ja edullisia: useampi kuin neljä viidestä ostoksesta painoi alle 2 kiloa, ja lähes puolet kaikista ostoksista oli alle puolen kilon painoisia. Miltei puolet ostoksista maksoi alle 25 euroa.

Liki puolet ostoksista olisi mahtunut postilaatikkoon.

–  Maailmalla pikkupakettien toimitus postilaatikkoon on yleistä ja suosittua. Luukkuun toimitus on hyvä mahdollisuus myös kotimaiselle verkkokaupalle, kertoo Postin kansainvälisistä verkkokauppapalveluista vastaava Sami Finne tiedotteessa.

Suomalaisittain erityistä on pakettiautomaattien suuri suosio: 40 prosenttia suomalaisista suosii paketin noutamisessa pakettiautomaattia, kun muiden maiden kuluttajissa osuus on 10 prosenttia.

Eniten ulkomaisista verkkokaupoista ostetaan vaatteita ja kenkiä, elektroniikkaa sekä kauneus- ja terveystuotteita.

Suomalaiset jäljessä verkkokaupan yleistymisessä

Puolet ulkomaisista verkkokaupoista tavaraa tilanneista suomalaisista on ostanut jotain Kiinasta. Sen jälkeen yleisimmin jotain on tilattu Saksasta, Britanniasta ja Ruotsista.

Kiinalaiset verkkokauppajätit Wish ja AliExpress ovat viiden suosituimman ulkomaisen verkkomarkkinapaikan joukossa eBayn, Amazonin ja Zalandon ohella.

Suomessa verkkokaupoista ostettiin tavaraa selvästi harvemmin kuin missään muussa tutkitussa maassa. Tutkimuksen mukaan vain 5 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista nettishoppailee kerran viikossa, kun osuus on Ruotsissa liki kolminkertainen, Saksassa lähes viisinkertainen ja Yhdysvalloissa noin seitsemänkertainen.

Viime vuonna Posti toimitti 44 miljoonaa pakettia ja 15 miljoonaa pientavaralähetystä.

Tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin verkkopaneelilla lokakuussa 2018. Vastaajia oli yhteensä noin 34  000 kaikkiaan 41 eri maasta. Suomesta tutkimukseen vastasi 1  005 henkeä.

Kaupallinen yhteistyö