Lounais-Häme

Suomalaiset rikkovat vuosittain 600 000 älypuhelinta – keskimääräinen käyttöikä 2–4 vuotta

Yleisin rikkoutumisen syy on hajonnut näytön lasi.
Älypuhelimet eivät ole ikuisia. Keskimääräinen käyttöikä on 2–4 vuotta.

Suomalaisista joka kuudes (17 prosenttia) kertoo rikkoneensa puhelimensa viimeisen vuoden aikana. Puhelimiksi muutettuna tämä on 595 000 rikkoutunutta puhelinta vuodessa.

– Ylivoimaisesti yleisin syy puhelimen rikkoutumiselle on näytön lasin hajoaminen puhelimen pudotessa kädestä kovalle alustalle. Uuteen puhelimeen kannattaakin aina asentaa suojaksi panssarilasi ja suojakuoret. Nämä saa muutamalla kympillä useiden satojen eurojen arvoisen laitteen suojaksi, LähiTapiolan asiantuntija Teemu Talvi muistuttaa.

Näytön rikkoutumisen lisäksi yleinen syy rikkoutumiselle on kosteusvaurio. Kosteusvauriot syntyvät usein laitteen kastuessa esimerkiksi veteen pudotessa.

Puhelinhuoltoja tekevällä Fonumilla on huomattu, että puhelin menee usein rikki, kun se kädessä tehdään montaa asiaa samaan aikaan.

– Myymäläkokemuksen perusteella arvioisin, että puhelimia menee rikki eniten liikkuvaa työtä tekevillä. Puhelin tyypillisesti tippuu kädestä, kun noustaan autosta, avataan ovea tai kannetaan tavaroita, Saku Anttila Fonumilta kertoo.

Puhelimien käyttöikä nousussa

Vaikka puhelimia rikkoutuu paljon, on niiden käyttöikä kuitenkin kasvanut viime vuosina. Puhelinten kestävyydessä ei kuitenkaan lähivuosina päästä Nokian vanhojen klassikoiden tasolle.

– Tällä hetkellä älypuhelimen keskimääräinen käyttöikä on 2-4 vuotta, kun 2010-luvun alussa tämä oli vielä lyhyempi. Nyt suorituskyvyn parannuttua puhelin suoriutuu pidempään ja se kannattaa siksi myös korjata useammin, Anttila kertoo.

Antilan mukaan takavuosien klassikkopuhelinten kestävyyttä nykyajan älypuhelimet eivät saavuta.

– Nokian 3310 on hyvä esimerkki puhelimesta, joka kesti lähes mitä vain, paljon lasia sisältäviin kosketusnäytöllisiin älypuhelimiin verrattuna, Anttila toteaa.

Rikkoutuneista puhelimista noin puolet korjataan

Uudehko ja arvokas mobiililaite kannattaa useimmiten korjata. Esimerkiksi puhelimen näytön vaihto maksaa keskimäärin 200 euroa. Jos puhelin lakkaa toimimasta itsestään, kyseessä on useimmiten takuun alainen vahinko. Silloin asia hoidetaan suoraan myyjän kanssa.

– Siihen kannattaako puhelin korjata, vaikuttavat suoraan laitteen ikä ja hinta sekä tietysti korjauskustannukset. Tällä hetkellä noin puolet rikkoutuneista puhelimista korjataan. Yleensä kannattaa käydä pyytämässä korjausliikkeestä arvio korjaukselle. Parhaassa tapauksessa maksettavaksesi jää vain vakuutuksen omavastuu, joka tavallisesti koti-irtaimistolle on 150–200 euroa, Teemu Talvi LähiTapiolasta kertoo.

Rikkoutuneiden puhelinten määrä ja huoltomäärät selvisivät Fonumin tilaamasta, helmikuussa 2018 toteutetusta tutkimuksesta, jonka toteutti IROResearch. FL

Näin korjaat puhelimen

1. Vie laite huoltoliikkeeseen. Esimerkiksi Fonum arvioi korjauskustannukset maksutta.

2. Jos huoltoliike toteaa laitteen korjaamisen järkeväksi, laite kannattaa korjauttaa.

3. Jos korjauskulut ylittävät vakuutuksesi omavastuun tai laite todetaan korjauskelvottomaksi, tee vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle.

4. Tee vahinkoilmoitus verkossa. Vahinkoilmoitusta varten sinun tarvitsee tietää laitteen merkki, malli ja ostovuosi. Varaa myös huoltoliikkeestä saamasi kuitit esille. Huomioithan, että laitteen ikä ja omavastuu vaikuttavat korvauksen määrään.

Uusimmat