Lounais-Häme

Suomalaisten alkoholinkulutus väheni koronaepidemian ensimmäisen aallon aikana

Eniten kulutustaan muuttivat alle 35-vuotiaat ja ne, joiden taloudellinen tilanne heikentyi epidemian aikana.
Eniten kulutustaan muuttivat alle 35-vuotiaat ja ne, joiden taloudellinen tilanne heikentyi epidemian aikana. Kuva: Arttu Laitala

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) arvioi, että suomalaisten alkoholinkulutus laski viime keväänä koronaepidemian ensimmäisen aallon ja siihen liittyvien rajoitustoimien aikana.

THL:n arvion mukaan alkoholin kokonaiskulutus oli huhti–kesäkuussa noin 10 prosenttia pienempi kuin vastaavaan aikaan edellisvuonna.

THL arvioi kulutusta eri hankintakanavista saatujen myyntietojen ja -arvioiden perusteella.

–  Kaiken kaikkiaan epidemia näyttää jyrkentäneen alkoholinkulutuksen viime vuosien kehitystä, arvioi THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä tiedotteessa.

–  Alkoholinkulutus on vähentynyt vuodesta 2007 lähtien, ja yksin vuonna 2019 neljä prosenttia. Epidemian ja rajoitustoimien vaikutukset ovat olleet samansuuntaiset.

Tiedotteessa kerrotaan, että alkoholinkulutuksen muutos ei tapahtunut tasaisesti kaikissa väestöryhmissä. Valtaosa THL:n kyselyyn vastanneista kertoi alkoholinkäytön pysyneen ennallaan, 12 prosenttia kertoi vähentäneensä ja kahdeksan prosenttia kertoi lisänneensä alkoholinkäyttöä epidemian aikana.

Eniten kulutustaan muuttivat alle 35-vuotiaat ja ne, joiden taloudellinen tilanne heikentyi epidemian aikana. Ryhmissä oli THL:n mukaan niitä, jotka vähensivät kulutustaan ja niitä, jotka lisäsivät kulutustaan.

Alkon ja vähittäiskauppojen myynti kasvoi

THL kertoo tiedotteessa, että epidemia vaikutti voimakkaimmin hankintakanaviin. Ravinto-anniskelu tyrehtyi huhti–toukokuussa, kun ravintolat ja kahvilat suljettiin valtioneuvoston asetuksella. Matkustajatuonti loppui ulkomaanmatkailun rajoitusten takia.

Rajoitustoimisen seurauksena alkoholia hankittiin Alkon myymälöistä ja vähittäiskaupoista. THL:n tiedotteen mukaan niiden yhteenlaskettu myynti kasvoi viikoilla 11–25 yhteensä 16 prosenttia edeltävän vuoden vastaaviin viikkoihin verrattuna.

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Näkoislehti

25.10.2020

Fingerpori

comic