Lounais-Häme Forssa

Suomen musiikkioppilaitosten liitto kokoontuu Forssassa: “Musiikilla on lapsen kehitykselle valtava merkitys”

"Musiikki on edelleen todella vetovoimainen harrastus."
Lounais-Hämeen musiikkiopiston Moona Fromholtz, Maaria Fromholtz ja Malla Noki (oik.) harjoittelevat musiikkia elokuvasta

Suomen musiikkioppilaitosten liitto (SML) pitää syyspäivänsä tänä vuonna 14.–16.11. Forssassa.

Järjestön toiminnanjohtajana toimii pianisti, säveltäjä ja Euroopan musiikkioppilaitosten liiton toiminnanjohtaja Timo Klemettinen. Yksi keskeinen pedagoginen keskustelu syyspäivillä käydään musiikin improvisaatiosta.

– Musiikkioppilaitosten uudet opetussuunnitelmat tulivat viime keväänä käyttöön. Niihin on ensimmäistä kertaa koskaan kirjattu sävellys ja improvisaatio, kuten myös musiikkiteknologia ja toimintakulttuurin kehittäminen, Klemettinen kertoo.

Syyspäiville on kutsuttu muutamia opettajia, jotka lähestyvät aihetta eri puolilta, kuten jazzin tai klassisen musiikin näkökulmista.

– He näyttävät, miten he opettavat improvisaatiota. Mukaan voi myös ottaa omat soittimet kokeillakseen sitä käytännössä.

Lounais-Hämeen musiikkiopisto on paikan päällä järjestävänä osapuolena. Ohjelmassa on luvassa mm. musiikkiopiston esityksiä ja soittajaiset.

– Esittelemme mielellämme tilojamme, jotka ovat Suomen mittakaavassakin hyvin edistykselliset, kommentoi Lounais-Hämeen musiikkiopiston rehtori Hillevi Karttunen-Heikkinen.

Tiloissa on huomioitu esimerkiksi musiikkiopinnoissa yhä enemmän käytettävän ryhmäopetuksen tarpeet. Kaikki musiikkiopiston toiminta on Forssassa myös yhdessä toimipisteessä, jossa opettajien välinen yhteistyö on helpommin järjestettävissä.

– Myös Kehräämön alueen muiden toimijoiden, kuten kirjaston ja kuvataidekoulun läsnäololla on merkitys taidekasvatuksessa. Niihinkin on helppo tutustua, kun kaikki on lähellä.

Nykypäivän yksi, valtavan iso haaste musiikkiopinnoissa on Klemettisen mukaan oppilasarvioinnin uudistaminen. Perinteisistä tasosuorituksista ja numeroarvioinneista ollaan luopumassa pikkuhiljaa, eikä niitä saa enää merkitä päättötodistuksiin.

– Nyt ollaan siirtymässä prosessi- ja jatkuvaan arviointiin sekä oppilaiden itse- ja vertaisarviointiin.

– Uusi suunnitelma vie järjestelmää huomattavasti oppilaslähtöiseen suuntaan, mikä on opettajien ajatusmaailmassa iso juttu.

Ensimmäisen päivän teemana on tasa-arvo taidekasvatuksessa, esimerkiksi erityisoppilaiden kohdalla.

– Yksi näkökulma on, onko musiikinopetusta saatavilla lähipalveluna tai edes kohtuullisen matkan päässä. Esteet tasa-arvon edessä ovat monenlaiset.

Syyspäivien kaupungiksi valikoitui tällä kertaa Forssa. Oli Lounais-Hämeen aika tulla nähdyksi ja kuulluksi.

– Minusta on hieno perinne, että kaikilla jäsenlaitoksillamme on mahdollisuus järjestää liiton päiviä, Klemettinen korostaa.

– Emme halua, että ne järjestetään vain isoimmissa kaupungeissa. Haluamme tulla katsomaan joka puolelle Suomea, miten tehdään hienoa musiikkikasvatustyötä.

Suomessa on lapsilla nykyään paljon mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa ja taiteita. Miksi musiikkioppilaitoksia ylipäänsä tarvitaan?

– Ehkä näkökulma siinä on, että lapsilla on hyvää, mielekästä tekemistä, jonka kautta he pystyvät kehittämään itseään ja persoonallisuuttaan. Tästä kertoo myös hallituksen periaatepäätös siitä, että joka lapsella pitäisi olla harrastus.

Suomessa on Klemettisen mukaan hämmästyttävä tilanne siinä, että vaikka perusopetusikäisten määrä laskee, musiikkikouluissa se ei ole näkynyt juurikaan. Näyttää siltä, että hakijamäärät ovat jopa nousseet.

– Alueellisia eroja on, mutta valtakunnallisesti katsoen musiikki on edelleen todella vetovoimainen harrastus. FL

Suomen musiikkioppilaitosten liitto (SML)

Musiikkioppilaitosten kattojärjestö, johon kuuluu 86 musiikkiopistoa ja 11 konservatoriota. Yhteensä musiikkioppilaitoksia Suomessa on tällä hetkellä arviolta noin sata.

SML kehittää musiikin opetusta Suomessa, tukee musiikkioppilaitosten toimintaa ja valvoo musiikkioppilaitosten etuja maan musiikki- ja kulttuuripolitiikassa. Lisäksi SML hoitaa ja kehittää alan kansainvälisiä yhteyksiä.

Suomessa on 311 kuntaa, joista tiettävästi vain 36:ssa ei ole tällä hetkellä musiikkioppilaitostoimintaa.

Pohjoisin musiikkiopisto on tällä hetkellä Lapin musiikkiopiston toimipiste Sodankylässä, eteläisin Raaseporin musiikkiopiston toimipiste Hangossa.

Uusimmat