Lounais-Häme Forssa

Suomessa katsotaan Ylen Areenaa, muissa Pohjoismaissa Netflix on ykkönen

Muissa Pohjoismaissa, Saksassa, Britanniassa ja Yhdysvalloissa Netflix on videopalveluiden selvä ykkönen.

Ylen Areena oli viime vuoden lopulla suomalaisten eniten käyttämä verkon tv- tai tilausvideopalvelu, selviää Audience Projectin tuoreesta selvityksestä. Areenaa käyttää viikoittain lähes kaksi kolmesta verkossa tv-ohjelmia, sarjoja tai elokuvia katsovista suomalaisista henkilöistä.

Yle Areenan jälkeen Suomen suosituin tv-palvelu on Netflix, jonka perässä tulevat Youtube sekä kaupallisten tv-yhtiöiden Ruutu ja Katsomo.

 

Suomen tilanne poikkeaa selvityksen kaikista muista maista. Muissa Pohjoismaissa, Englannissa, Saksassa ja Yhdysvalloissakin Netflix on suosituin suoratoistopalvelu.

Muissa Pohjoismaissa ja Britanniassa paikallisen julkisen palvelun televisioyhtiön verkkopalvelu oli suosiossa toisena.

 

Suomessa vain Areena ja Netflix tavoittavat yli puolet tv- ja tilausvideopalveluiden käyttäjistä ja niiden suosio on kasvanut vuonna 2017 tehdystä edellisestä selvityksestä.

Youtuben suhteellinen suosio laski vuoden 2017 kevään ja vuoden 2018 lopun välillä hieman.

Kotimaisista palveluista Ruutu ja Katsomo tavoittavat kumpikin 36 prosenttia videopalveluiden käyttäjistä. Molemmat kasvattivat suosiotaan edellisvuodesta.

C More, HBO Nordic ja Viaplay tavoittavat kukin noin 15-16 prosenttia käyttäjistä. Googlen Play -videopalvelua käyttää vain nelisen prosenttia suomalaiskatsojista ja muista yrittäjistä Amazon Prime Video ja iTunes saavat vain 1-2 prosentin osuuden katselusta.

 

Suomalaiset katsovat paljon verkkovideoita myös varsinaisten tv- ja elokuvapalveluiden ulkopuolella.

Sosituin on Youtube, josta sisältöä katsoi ainakin kerran viikossa 86 prosenttia kyselyyn vastanneista. Toisena oli Facebook, jossa videoita näki viikoittain hieman yli puolet vastaajista.

Ylen verkkopalveluissa, Instagramissa sekä Ilta-Sanomien ja Iltalehden verkkosivuilla videoita näkee viikoittain 28-34 prosenttia vastaajista.

 

Perinteisen tv:n katselu on vähemmistössä 15-25-vuotiaiden katsojien keskuudessa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Näissä maissa enemmistö nuorista seuraa televisiota enimmäkseen verkon kautta.

Suomessa 78 prosenttia nuorista vastaajista kertoi katsovansa televisiota ja 68 prosenttia seurasi lähetyksiä verkon kautta. 18 prosenttia suomalaisista ei katso lainkaan kaupallisten kanavien ohjelmia.

Perinteisen antenni- tai kaapeliverkon kautta välitettävän television katseluosuus oli Suomessa korkein kaikista tutkimukseen osallistuneista maista.

 

Tutkimus verkon videopalveluiden käytöstä on osa kansainvälistä AudienceProject Insights 2019 -selvitystä.

Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä aineiston keräämiseen osallistui lähes 1,5 miljoonaa panelistia Pohjoismaissa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Täyden kyselytutkimuksen sai vastattavakseen yli 16 000 osallistujaa. FL

 

Lähde: https://www.audienceproject.com/blog/key-insights/new-study-netflix-dominates-streaming-market/

 

Uusimmat