Lounais-Häme Helsinki

Suomi-rata jäämässä puille paljaille, Turun tunnin junalle haettu rahoitus – EU myöntää 65 miljoonaa euroa Suomen liikennehankkeisiin

Useiden raidehankkeiden suunnittelun ohella Suomi on saamassa osansa neljästä meriliikenteen yhteishankkeesta.
Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan suunnittelu on jäämässä vaille unionin tukea. Kuva: Esko Tuovinen
Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan suunnittelu on jäämässä vaille unionin tukea. Kuva: Esko Tuovinen

Suomi on saamassa liikennehankkeisiin EU-rahoitusta 65 miljoonan euron edestä, Euroopan komission Suomen-edustusto kertoo tiedotteessaan.

Summa sisältää sekä yksin Suomeen ehdotetut että monen valtion kesken jakaantuvat hankkeet.

Mukana on Turun tunnin junaan tarkoitettu 37,5 miljoonan euron rahoitus. Luku on yhtä suuri kuin Suomen hakema tuki, josta liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti helmikuussa. Erillistä rahoitusta EU:lta ehdotuksen mukaan saa myös samaisen yhteyden tarpeita palvelevan Espoon kaupunkiradan suunnittelu, johon EU on myöntämässä 11 miljoonaa euroa.

Riihimäen ja Pasilan välille suunnittelurahaa

Sen sijaan Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan suunnittelu on jäämässä vaille unionin tukea. Tukea haettiin 11,7 miljoonaa euroa. Sen sijaan erillinen kunnostushanke samalle rataosuudelle on saamassa 6,5 miljoonan euron tuen suunnittelua varten.

Kanta-Hämeen maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen sanoo, että Suomi-radan kohtalo EU:n rahanjaossa oli odotettavissa.

–Hienoa kuitenkin on, että kunnostusta varten olemme saamassa rahaa. Se on tämän rahanjaon paras uutinen Hämeen kannalta, Ahonen toteaa.

Hän myös lisää, että maakunnan edunvalvontatehtävä rata-asiassa jatkuu edelleen.

Suomen edistämistä raidehankkeista myös Vantaan raitiotien suunnittelu on jäämässä vaille EU-rahaa.

Lue myös: Ratalinjauksen vatvominen lykkää päärataremontin ulos EU-rahoilta – ”Kuka kantaa tästä vastuun?”

Kansanedustaja, Tampereen entinen pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok.) on pettynyt, että päärata on jäämässä liikennehankkeiden EU-rahoituksen ulkopuolelle. Helsingistä Tampereelle välisen Suomi-radan suunnitteluun haettiin EU-tukea yhteensä 11,7 miljoonaa euroa.

– Päärata palvelee yli puolta Suomea. Sillä on valtava merkitys koko Suomen liikkumiselle, ilmastotavoitteille ja elinkeinoelämän kilpailukyvylle. Helsingin ja Tampereen välinen rataosuus on Suomen liikennöidyin. Hallituksella on nyt peiliin katsomisen paikka. Tekikö Suomi kaikkensa saadakseen rahaa pääradan suunnitteluun, Ikonen kysyi.

Neljä merihanketta jaetaan muiden maiden kanssa

Raidehankkeiden suunnittelun ohella Suomi on saamassa osansa neljästä meriliikenteen yhteishankkeesta.

Niistä tukea eniten saa Itämeren satamien ympäristöyhteistyöhön liittyvä alusten maasähköhanke, jossa ovat mukana Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan, Århusin ja Rostockin satamat. Tukea saavat esimerkiksi myös Helsingin ja Lübeckin välisen yhteyden sekä Naantalin ja Kapellskärin välisen lauttaliikennelinjan kehittämistä koskevat hankkeet.

Komissio tekee viralliset rahoituspäätökset lähipäivinä, kun EU-maat ovat hyväksyneet valitut hankkeet.

Koko unionin laajuisesti EU jakaa yhteensä 2,2 miljardia euroa 140 keskeiseen liikennehankkeeseen. Valtaosa rahoituksesta, 1,6 miljardia euroa, liittyy raidehankkeisiin, kuten Baltian maiden halki kulkevaan Rail Balticaan. Tukea saa myös 17  000 latauspisteen asentaminen Euroopan tieverkolle sekä monet muut vaihtoehtoisiin polttoaineisiin liittyvät hankkeet.

Uusimmat

Näkoislehti

10.8.2020

Fingerpori

comic