Lounais-Häme Forssa

Suurin osa hämäläisistä ajaa nastarenkailla - Se on asiantuntijan mielestä kestämätöntä

Suomalaiset luottavat yhtä nastarenkaisiin, vaikka asiantuntijat puhuvat kitkarenkaiden puolesta.
George "Ykä" Georgiou vaihtamassa Rengasmarketissa autoon nastarenkaita. Kuva: Lassi Puhtimäki
George "Ykä" Georgiou vaihtamassa Rengasmarketissa autoon nastarenkaita. Kuva: Lassi Puhtimäki

Asiantuntijat eivät pidä autoilijoiden innosta käyttää nastoja, mutta suomalaisen luottoa nastarenkaisiin ei tunnu horjuttavan mikään. Ei, vaikka lumiset ja jäiset kelit tuntuvat olevan Etelä-Suomessa tänä talvena enemmän poikkeus kuin sääntö.

– Nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä tulee välttää, sanoo Aalto-yliopiston teknologiapäällikkö Panu Sainio.

Sainion mukaan nastarenkaat lisäävät päällysteiden ja ajoratamerkintöjen kulumista, aiheuttavat melua ja tuottavat pölypäästöjä rouhiessaan tienpintaa. Lumeton tie kuluttaa myös itse nastoja.

Traficomin vuoden 2018 talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus oli vain 14 prosenttia.

Myös vakuutusyhtiö Ifin Nasta-haasteen kyselyssä lähes 80 prosenttia kantahämäläisistä kertoo ajelevansa talvella nastat allaan.

– Se, että 80 prosenttia autoilijoista käyttää nastarenkaita, on mielestäni kestämätön tilanne sekä teiden päällysteille että ympäristölle, Sainio toteaa.

Tilanne on samankaltainen Forssan seudulla. Rengasmarket Forssan George “Ykä” Georgioun mukaan kitkat ovat talvirenkaista pienessä vähemmistössä. Samaa sanoo TA-Renkaan Jere Rantaniemi, vaikka tunnustautuu itse kitkamieheksi.

– Nastaa menee selkeästi kitkaa enemmän. Kitkojen osuus talvirenkaista on meillä noin 16–18 prosenttia, myymäläpäällikkö Rantaniemi kertoo.

Kitka kelpo vaihtoehto

Panu Sainion mielestä pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas on modernien autojen kohdalla kelpo vaihtoehto kelillä kuin kelillä. Uusissa autoissa on kuljettajaa avustavaa tekniikkaa kuten ESC-ajonvakautusjärjestelmä, joka hidastaa vauhtia, kun auto joutuu luistoon.

Vaikka Sainio liputtaa kitkarenkaiden puolesta, hän korostaa, että nastarenkaat ovat osalle kuskeista kitkoja parempi vaihtoehto. Sainio viittaa epävarmoihin kuljettajiin, vanhoilla autoilla ajaviin ja heihin, jotka liikkuvat esimerkiksi yöaikaan.

– Nastarengas on parhaimmillaan jääpinnalla tasaamassa kelien yllättäviä vaihteluita. Lumella ajettaessa ei ole rengastyypillä ole eroa.

George Georgioun mukaan nastojen suosio on Forssassa ennemmin nousussa kuin laskussa. Nastojen voittokulku jatkuu, vaikka kitkat ovat hiljaisempi ja vähemmän teitä kuluttava vaihtoehto.

– Nastat ovat etelän talvissa paremmat. Kitkat ovat suositumpia pohjoisessa, jossa on enemmän lunta, Georgiou toteaa.

Syyttä huono maine

Jere Rantaniemi kertoo itse ajaneensa talvet 20 vuotta kitkarenkailla.

– Ei ole aamua ollut, että olisi tarvinnut jättää ajoa väliin sen takia, että alla on kitkat.

Rantaniemen mukaan kitkarenkailla pärjää Forssan seudulla hyvin, varsinkin jos ajaa pääasiassa taajamassa ja valtateillä. Hän ymmärtää silti, jos haja-asutusalueiden asukkaat haluavat suosia nastoja. Tiet ovat syrjäkulmilla usein huonossa kunnossa. Nasta tuo pitoa ja kuljettajalle varmuuden tunnetta.

– Jos asuu vaikka Forssan pohjoisosassa huonokuntoisen tien päässä, nastarengas on kitkarengasta parempi vaihtoehto. Kun keli sahaa plussalla ja miinuksella, ja vaikka kalteva tie jäätyy peiliksi, on nasta oikea valinta.

Kitkoilla on Rantaniemen mukaan Suomessa syyttä huono maine. Hän epäilee suureksi syyksi sitä, että moni ajeli takavuosina tuontiautoilla, joissa oli alla keskieurooppalaiset kitkat.

– Pohjoismainen nykyaikainen kitkarengas on aivan eri luokkaa kuin vanhat Keski-Euroopan kitkat, Rantaniemi vakuuttaa. FL

Talvirengaspakosta tänä vuonna keliperustainen

Uuden tieliikennelain muuttuessa tämän vuoden kesäkuussa talvirengaspakko muuttuu keliperustaiseksi.

Aiemmin talvirengaspakko on alkanut joulukuun alusta ja päättynyt helmikuun loppuun.

Jatkossa talvirenkaita tulee käyttää, jos sää sitä edellyttää, marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana.

Kesärenkaita saa käyttää tuona ajanjaksona, jos alueella vallitsee kesärenkaille sopivat olosuhteet.

Lähde: Liikenneturva

Fingerpori

comic

Näkoislehti

23.2.2020

Uusimmat