Lounais-Häme

Takaa-ajo päättyi rajuun törmäykseen – kolme kuoli Mäntyharjulla, kun epäilty rattijuoppo yritti karistaa poliisin

Mäntyharju
19.07.2018, 20:57

Kotimaa

Kolme ihmistä kuoli torstaina Mäntyharjulla Etelä-Savossa, kun rattijuopumuksesta epäilty ajoi poliisia pakoon. Turmassa kuolivat sekä pakoauton kuljettaja että kaksi vastaan tulleessa autossa matkustanutta. Kaikki kuolleet olivat aikuisia. STT:n tietojen mukaan pakoauton kuljettaja oli poliisille tuttu ja jäänyt aiemmin kiinni rattijuopumuksesta.
Rikoskomisario Harri Kääpä kertoo, että poliisi sai puolenpäivän aikaan tiedon mahdollisesta liikkeelle lähtevästä rattijuoposta Mäntyharjulla. Kun partio saapui Mikkelistä paikalle noin puolen tunnin kuluttua, ajaja oli ehtinyt lähteä ilmoitetusta paikasta.
Poliisipartio jäi alueelle ja etsi epäiltyä rattijuoppoa Mäntyharjun keskusta-alueelta, kunnes havaitsi tämän autossa kaupan pihalla. Käävän mukaan epäilty ilmeisesti huomasi poliisin ja lähti ajamaan pakoon. Auto pyrki karistamaan poliisin kintereiltään ensin Mäntyharjun keskustassa muun muassa pyöräteitä pitkin, minkä jälkeen siirtyi Varpasentielle 80 kilometrin rajoitusalueelle.
Poliisi kadotti auton näkyvistään pian.
– Se kiihdytti niin kovaan vauhtiin välittömästi, että poliisilta katosi näköyhteys muutamassa kymmenessä sekunnissa, Kääpä kuvaa.
Noin neljä kilometriä Mäntyharjun keskustasta etelään pakoauto törmäsi ensin edellään kulkeneeseen autoon, ajautui sitten vastaantulevien kaistalle ja törmäsi vastaan ajaneeseen autoon.
Onnettomuudessa kuolivat pakoauton kuski ja kaksi vastaan tulleessa autossa ollutta.
Käävän mukaan edellä ajaneessa autossa olleet kaksi ihmistä vietiin sairaalahoitoon, mutta ensitietojen mukaan he eivät loukkaantuneet vakavasti.

Rattijuopumukset yleisin syy takaa-ajolle

Poliisin takaa-ajot lisääntyvät kesäisin ja yleisin syy on rattijuopumus, kertoo poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta.
Vuosittain poliisilla on takaa-ajotapauksia noin 250. Holopaisen mukaan pakkopysäyttäminen on osa poliisin voimankäyttöohjeistusta. Käytännössä tilanteet ovat kuitenkin poliisin kokonaisharkinnan varassa.
– Se, että poliisi lähtee seuraamaan jotakuta, ei ole harvinaista. Mutta jos ajoneuvo alkaa vaarantaa liikennettä törkeämmin, siinä toimitaan poliisin normaalin johtamisjärjestelmän mukaan. Kenttäjohtaja ja yleisjohtaja ovat mukana tilanteen arvioinnissa.
Poliisilain mukaan kulkuneuvon pysäyttämisessä on otettava huomioon muun muassa liikenneolosuhteet, pysäytettävän kulkuneuvon kuljettajan ajotapa sekä kulkuneuvon paino ja nopeus. Erityistä huomiota on kiinnitettävä sivullisten turvallisuuteen.
Takaa-ajotilanteet vaihtelevat runsaasti. Ne voivat joskus olla vain kymmenen metriä, joskus kymmeniä kilometrejä. Takaa-ajon jatkamisesta ja keskeyttämisestä päätetään tilannekohtaisesti.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150245

STT

Kuvat:

Lisää kommentti

Jätä tästä kommenttisi

Uusimmat