Lounais-Häme

Takaisinsoitto on kokeilussa Tammelassa

Tammelan terveysaseman lääkärinvastaanotto kokeilee takaisinsoittopalvelua. Tammela valikoitui Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän (FSHKY) ensimmäiseksi takaisinsoiton kokeilijaksi, koska terveysaseman puhelin on pirissyt tiheään.

-Puhelinsoittomäärät ovat olleet hurjia, ja ne ovat rasittaneet työntekijöitä. Päivässä on tullut keskimäärin 80 tai jopa 120 puhelua, ja niihin kaikkiin ei ole aina ehditty vastata. Kuukausitasolla on voinut jäädä 600–1 000 puhelua vastaamatta. Se ei ole hyvää palvelua, toteaa osastonhoitaja Päivi Martinson.

Kokeiluun on jo liittynyt myös Forssan pääterveysaseman hammashoitola.

-Kokeilua on tarkoitus laajentaa myös muihin kuntayhtymän yksiköihin. Keräämme kokemuksia niin asiakkailta kuin henkilökunnalta ja testaamme järjestelmää, kertoo hyvinvointikuntayhtymän va. perusterveydenhuollon palvelualuejohtaja Arto Honkala.

 

Puhelinnumerot ovat kokeilussa säilyneet vanhoina tuttuina. Kaikki lääkärinvastaanoton puhelut ohjautuvat takaisinsoittojärjestelmään, ja ne nauhoitetaan. Järjestelmästä kuuluu nauhoitettu viesti, joka antaa ohjeita soittajalle.

Puhelinnumero tallentuu lisäksi järjestelmään, jotta hoitaja voi soittaa takaisin. Järjestelmä ilmoittaa soittajalle myös arvioidun takaisinsoittoajan.

Järjestelmä lajittelee puhelut soittajan tekemien valintojen mukaan kiireellisyysjärjestykseen ja sen mukaan hoitajat palaavat asiaan. Puhelimen voi sulkea, kun nauhoite antaa siihen luvan

-Vanhassa järjestelmässä asiakas on voinut jonottaa puheluvuoroa kauankin, jäädä pois jonosta ja tuskastua. Takaisinsoitolla kiireelliset asiat voidaan hoitaa ilman jonotusta ja ripeästi.

 

Moisanderin mukaan pariviikkoinen kokeilu on sujunut hyvin. Soitot – myös kiireettömät – on soitettu takaisin saman päivän aikana.

-Hoitajat soittavat takaisin myös heille, jotka eivät ole tehneet ohjeiden mukaisia valintoja. Jokaiseen yhteydenottoon soitetaan takaisin kolme kertaa. Jos soittajaa ei näillä kerroilla tavoiteta, hänelle lähetetään vielä tekstiviesti.

Henkilökunnan palaute on Martinsonin mukaan ollut kiittävää; työympäristö on rauhoittunut, ja työt eivät keskeydy usein.

-Toivomme erityisesti palautetta asiakkailta, ja sitä heiltä myös terveysasemalla kysellään.

 

Myös Kanta-Hämeen keskussairaala otti tällä viikolla kokeiluun takaisinsoittopalvelun silmäyksikössään. Soittajalle soitetaan takaisin saman työpäivän aikana. Asiakasta tavoitellaan kaksi kertaa. Ellei hän vastaa soittoon, hänelle lähetetään tekstiviesti.

Vuoden loppuun mennessä järjestelmän on tarkoitus toimia sekä keskussairaalan päivystyksessä että muissa yksiköissä. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic