Lounais-Häme

Taksikaavailuista hyrinän sijaan parranpärinää

Forssan Seudun Taksien puheenjohtaja, taksiautoilija Matti Lehtinen ei oikein usko, että taksiliikenteen mullistava esitys menee sellaisenaan läpi eduskunnassa. Hän arvioi, että hinnoittelu uudessa mallissa olisi autokohtaista ja epäsäännöllistä riippuen kellonajoista ja pyhistä.

– En usko, että hinnat voivat halventua ainakaan merkittävästi, mikäli alalla maksetaan työehtosopimuksen mukaiset palkat, verot ja kaikki sivukulut.

Muutos kalvaisi hänen mielestään taksien luotettavuutta, kun ammattipätevyys ei painaisi ja luvan saisi miltei kuka vaan.

– Esitys helpottaa mahdollisesti niin sanottujen pimeiden taksien toimintaa laillistaen ne ja näin ehkä edesauttaa harmaata taloutta.

Alle 10000 euron vuosiliikevaihdolla taksiautoilija ei edes tarvitsisi toimilupaa, mikä Lehtisestä voisi johtaa lauantai-illan suhareihin. Tämä tuntuu hänestä asiakkaiden kannalta turvattomalta ja taksiyrittäjien kannalta epäreilulta.

Päivystysvelvollisuuden poistumisen vuoksi autoja ei taitaisi huonoon aikaan olla enää tarjolla tai ne olisivat hyvin kalliita.

– Taksin saatavuus voi huonontua entisestään harvaan asutuilla alueilla ja välityskeskukset voivat määritellä yhä enemmän ainakin pääelinkeinona ajavien taksien toimintaa, Lehtinen arvelee.

Taksiyrittäjä Kai Henttinen Tammelan Kaukolasta myöntää, että taksisysteemeissä olisi kyllä järkeistämisen varaa, mutta hän ei hyväksy liikenneministeri Bernerin Helsinki-keskeistä mallia. Esitetty muutos palvelee hänestä tarpeita pääkaupunkiseudulla, jossa on kipuiltu Kelan suorakorvausmenettelyn ja Helsinki-Vantaan lentoasemakyyditysten kanssa.

Taksit ovat jo nykyisin saaneet Forssan, Humppilan, Jokioisten ja Tammelan yhteistoiminta-alueella ajaa ja ottaa kyytejä ristiin sekä päästä toisen paikkakunnan taksitolpalle.

– Yhteistoiminta on osoittautunut hyväksi. Taksien saatavuus on parantunut huomattavasti, kun autoresurssia pystytään ohjaamaan sinne, missä sitä tarvitaan, Lehtinen sanoo. Arkiöinä ja sunnuntaisin taksipäivystys tapahtuu alueella keskitetysti Forssasta.

Forssalainen Armi Ojala ajaa taksilla vain joskus harvoin viikonloppuisin. Kanarialla hän noteerasi halvat taksitaksat.

– Jos hinnat halpenisivat, voisi olla, että kynnys käyttää taksia olisi matalampi. Tällöin voisi miettiä, kannattaako oman auton pitäminen.

Forssalainen Juhani Kuusisto on käyttänyt varsinkin yritysjohtajavuosinaan taksia monessa maassa. Hänestä Forssassa taksipalvelut toimivat.

– Taksin yleensä saa ja se tulee sovitusti.

Tampereella hän hiljan ihmetteli, kuinka taksin tilaaminen etukäteen vain kasvatti hintaa.

Kilpailu on Kuusiston mukaan periaatteessa hyvästä. Hän uskoo, että taksitoiminnan vapauttaminen parantaisi palvelua Suomen isoissa kaupungeissa ja voisi vaikuttaa hintoihinkin. Pienessä Forssassa kysymys on kuitenkin vaikeampi, kun taksien elanto tulee isolta osin Kela- ja koulukyydeistä. Muutos voisi nakertaa palvelutasoa.

Taksihinnoittelun vertaaminen ei ole Kuusistosta yksiselitteistä. Mitä kovempi tarve, sitä isompi hinta, sanelee kilpailu. FL

 

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic