Lounais-Häme Humppila

Talkootyötä museorautatien hengessä – Riipan asema saa uuden ilmeen Humppilassa

Talkoolaiset kunnostavat Humppilassa museorautatielle siirrettyä Riipan entistä asemarakennusta. Tärkeintä on, että siitä tulee museorautatien henkeen sopiva.
Talkoolaisilla on Humppilan museorautatien asemalla työntäyteinen viikonloppu. Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine kuljettaa jätettä pois. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kova pakkanenkaan ei haittaa talkoolaisia, jotka kunnostavat Humppilassa museorautatielle siirrettyä Riipan entistä asemarakennusta. Työtä on edessä vielä paljon, mutta talkoolaiset aikovat saada rakennuksen käyttökuntoon, kun museorautatien liikennekausi alkaa kesällä. Aseman virallisia avajaisia aiotaan viettää 9.6.

– Rakennukseen tulee asiakkaiden odotustila, konttoritila, kahvila ja pysyvä näyttelytila, jossa kerrotaan Riipan aseman historiasta valokuvien ja muistelmien avulla, Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine ja projektivastaava Erkki Laaksonen kertovat.

Asema siirrettiin Humppilaan joulukuussa noin 400 kilometrin päästä Kälviältä Kokkolasta. Vuonna 1903 valmistunut rakennus on tunnetun rautatiearkkitehdin Bruno Granholmin suunnittelema. Se poistettiin liikennekäytöstä 1970-luvulla. Museorautatieyhdistys osti sen Liikennevirastolta korvaamaan museorautatien entisen Humppilan aseman. Sillä on kokoa 54 neliötä, ja se on viisi kertaa suurempi kuin vanha asema.

Lue myös: Humppila sai museorautateille uuden asemarakennuksen – Rakennus kuljetettiin Kokkolasta asti

Ensimmäisinä talkooviikonloppuina aseman sisätiloissa on tehty pääasiassa purkutöitä.

– Purettavaa riittää, koska rakennusta on vuosien varrella muutettu paljon ja 1980-luvulla se oli muutettu tekniseksi laitetilaksi. Perjantaina lattiarakenteista imettiin vanhaa eristepurua, ja talkoot jatkuvat viikonlopun ajan. Aloitamme lattian tukihirsien nostamisen takaisin paikoilleen ja betoniportaiden mädännyttämien seinärakenteiden korjaamisen. Lahovaurioiden takia aseman kunto on paljastunut odotettua astetta heikommaksi.

Kunnostustalkoisiin osallistuu 5–8 innokasta, ja mukaan ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet. Huhti–toukokuussa alkaviin maalaustöihin toivotaan runsaasti osallistujia. Rakennus on tarkoitus maalata ulkopuolelta kellertäväksi.

– Kunnioitamme menneen ajan henkeä. Odotustilan seiniin on tarkoitus laittaa 1950-luvun henkiset tapetit. Kattoon tulee perinteisen mallin mukainen kolmiorimahuopakate. Emme ole kuitenkaan palauttamassa rakennusta Riipan asemaksi, vaan siitä tulee museorautatien Humppilan asema. Tärkeintä on, että se sopii museorautatien henkeen, Laine korostaa.

Rakennuksessa aiotaan hyödyntää vuonna 1898 rakennetun ja 1981 puretun Jokioisten rautatieaseman esineistöä, jota on säilytetty varastossa noin 40 vuotta. Käyttöön tulevat ainakin lippuluukku, huonekaluja, ovi- ja ikkunanpielilistoja ja heiluriovet.

Aseman siirto on maksanut tähän mennessä noin 60 000 euroa, josta 15 000 euroa on ylimääräisiä kuluja Kälviän kotiseutuyhdistyksen tekemän suojeluanomuksen takia. Vaikka anomus vedettiin pois, aseman siirto ja kunnostaminen lykkääntyivät kahdella ja puolella kuukaudella. LounaPlussa tuki hanketta 22 000 ja Humppilan kunta 4 725 eurolla.

Laineen arvion mukaan sisäremonttiin menee vielä 8 000 euroa. Ulkokaton kunnostus maksaa talkootyönä 2 000 tai ulkopuolisella firmalla teetettynä 10 000–15 000 euroa.

Laine toteaa, että hankkeen tärkein tarkoitus on elävöittää museorautatien Humppilan asemanseutua.

– Uusi asemarakennus mahdollistaa asemanseudun ja sen palveluiden monipuolisen käytön. FL

Uusimmat