Lounais-Häme

Talven ainoat luistelumahdollisuudet? Lounais-Hämeen jääkentät kunnossa–luistimet alle ja jäälle

Jokioislaisilla Elisa Kinnusella ja Kiira Saastamoisella oli viikonloppuna mielessä vain yksi asia. Päiväkotikaverukset halusivat ehdottomasti luistelemaan, sillä urheilukentän jää valmistui.

-Lauantaina Elisa kävi heti kaksi kertaa. Ensi viikolla tytöt pääsevät päiväkodistakin jäälle. Nämä tilaisuudet ovat nykyään niin harvinaisia, että ne pitää käyttää ehdottomasti hyödyksi, isä Ari Kinnunen toteaa.

Sama oli meno seutukunnan muillakin kentillä.

-Viime viikolla saimme Pertunkaaren kaukalon jään hyvään kuntoon, ja täksi viikoksi valmistuvat myös koulujen jäät, kertoo Ypäjän jää- ja latumies Kari Vahaniitty.

Esimerkiksi Humppilan alakoulun pihamaan jääkenttä ja Vieremän kenttä Forssassa valmistuivat viimeisten joukossa luistelukuntoon viikonlopuksi.

-Kivet tekivät kiusaa Vieremässä. Kyllä sielläkin jo luisteltiin, mutta nyt jää saatiin paksummaksi ja turvallisemmaksi. Ei pitäisi enää tulla äkkipysäytyksiä kivien vuoksi, puistotyönjohtaja Ismo Ojansuu arvioi.

Forssassa voi viilettää Talsoilan kentän ja kaukalon jäillä sekä koulujen kentillä. Myös Kojolla kenttä on luistelukunnossa, Matkussakin pian. Tammelassa jäät ehtivät kuntoon viikonlopuksi.

Jokioisilla pääsee luistelemaan ainakin Kenttätien kahdella jäällä, Paanan koulun kupeessa sekä Apilapuistossa.

-Nämä pakkaspäivät riittivät saamaan kentät luistelukuntoon, kertoo kentänhoitaja Jouko Heinämäki Jokioisilta.

Jokioisten kunnan mukaan yhden keskikokoisen luistelukentän jäädyttämiseen kuluu noin 100–200 kuutiota vettä, kun jäädyttäminen aloitetaan nollasta hiekan päältä. Kentän jäädyttäminen kestää ihanneolosuhteissa (-5-10 astetta pakkasta) noin vajaan viikon. Luistelukenttä säilyy hyvänä, kunhan mittari näyttää miinusasteita.

Ilmatieteen laitos ennustaa pakkasten jatkuvan tällä viikolla. Luntakin voi olla luvassa loppuviikosta.

-10 senttiä jos saisin, pystyisin vetämään ladun Pertunkaaren maastoon. Sinne jäi vähän pohjaa edellisestä ladusta, jonka jämillä innokkaimmat treenarit ovat kyllä hiihdelleet, Vahaniitty kertoo.

Tasapainoa ja lihaskuntoa
Luistelu on hyvää terveysliikuntaa. Se kehittää harrastajansa rytmisten liikkeiden hallintaa, tasapaino- ja koordinaatiokykyä ja etenkin alaraajojen lihasvoimaa.Luistelua voi harrastaa monella tavalla ja eri rasitustasoilla, ilman välineitä tai erilaisten välineiden kanssa.Ankkana alkuunLuistelu sopii kaikenikäisille ja sen voi aloittaa kuka tahansa ilman aiempaa kokemusta tai kuntovaatimuksia oman taitotasonsa mukaan. Alkuun pääsee ankka-asennossa eteenpäin töpötellen eli jalkaterät ulospäin ja kädet siiviksi.Lähde: UKK-instituutti

Uusimmat

Fingerpori

comic