Lounais-Häme

Talven lumikuorma saavutti kipurajan

Kaupungin alueiden talvikunnossapidossa on siirrytty väylien avaamisesta lumikuormien hallintaan ja siirtelyyn. Kuukauden päivät jatkuneiden lumikuurojen vuoksi kinokset ovat korkeita ja lumen sijoittaminen haastavaa.

Kaupungin kunnallistekniikan päällikön Tero Tiensuun mukaan satanut lumimäärä ei ole poikkeuksellisen suuri. Haasteen aiheuttaa se, että lunta tuli kuukauden verran jatkuvasti ja väyliä jouduttiin avaamaan lähes päivittäin.

-Lumikasoja on kertynyt siinä määrin, että sen kasaamiseen sopivia paikkoja alkaa olla vaikea löytää. Kaupunki on tässä samassa tilanteessa kuin yksityiset omilla kiinteistöillään, Tiensuu vertaa.

 

Runsas lumentulo saattaa rasittaa myös naapuruussuhteita. Lumen auraaminen muualle kuin omalle tontille on lähes joka talvi toistuva valituksen aihe.

Tiensuu muistuttaa, että kiinteistön lumikuormien säilyttämisestä määrätään erikseen lailla. Taajamassa tontilta aurattava lumi tulee säilyttää kiinteistön alueella. Kaupungin maalle, tielle tai kadulle tai naapurin tontille lunta ei saa siirtää.

Valitettavasti tämä aina joskus kiinteistönomistajilta unohtuu.

-Naapurisopu on ollut viime aikoina koetuksella. Lumenaurauksesta ei välttämättä valiteta ensimmäisenä naapurille, mutta meille näitä yhteydenottoja tulee runsaasti, Tiensuu kertoo.

Hän muistuttaa, että lunta ei tulisi kuormata myöskään kaupungin katujen ja teiden varsilla oleviin ojiin.

-Liika lumikuorma voi keväällä lumien sulaessa jäädyttää ojien viemärirummut. Tämä voi osua omaan nilkkaan, koska kaupunki laskuttaa kiinteistönomistajaa viemärin avaamisesta.

 

Kunnallistekniikan päällikkö ymmärtää hyvin, että kiinteistönomistajat saattavat olla tuskissaan lumikuormien sijoittamisen kanssa.

Tiensuu neuvookin, että ylimääräiset lumikuormat voi kuljettaa kaupungin lumenkaatopaikalle Tampereentien varteen. Lumenkaatopaikan käytöstä ei peritä kuntalaisilta käyttömaksua.

Lumenkaatopaikka on ollut viime aikoina ahkerassa käytössä. Yksityisten lisäksi kaupunki on kuljettanut runsaan viikon ajan jatkuvasti lunta keskustaajamasta Tampereentien varteen.

Kaupungin lumenauraus herättää varsinkin runsaslumisina ajanjaksoina runsaasti keskustelua ja kritiikkiä. Tiensuun mukaan kaupungin väylät on jaettu kiireellisyysluokkiin, joiden mukaan aurauskalusto lähtee liikkeelle.

Kiireellisimmässä luokassa ovat teollisuusalueiden väylät ja alueet joilla liikkuu erityisen paljon raskasta liikennettä.

Nyrkkisääntönä on, että ensin ajetaan pääväylät ja viimeisenä pihakadut.

Kevyen liikenteen väylien avaamisessa ensisijaisia ovat eniten käytetyt väylät ja erityisesti kaupungin läpi kulkevat väylät.

Tiensuun mukaan lumisateen sattuessa lumenaurauksen ensisijainen tavoite on saada väylät auki. Mikäli lunta tulee runsaasti, aurataan katu usein uudelleen, jotta aurattu väylä saadaan mahdollisimman leveäksi.

Aurauskalustoa kaupungilla on Tiensuun mukaan käytössä riittävästi. Kaikkiaan auraukseen soveltuvia ajoneuvoja on 12 yksikköä. FL

 

LumenaurausKaikkiaan Forssan kaupungin teknisillä palveluilla on 12 auraukseen soveltuvaa ajoneuvoa.Neljällä koneella voidaan hoitaa kevyen liikenteen väylien talvikunnossapitoa.Kiireellisimmän tason väyliä ovat teollisuusalueet ja raskaan liikenteen käyttämät väylät: Kiimassuontie, Teollisuuskatu, Keitaankatu ja Matkailijankatu, Munkinaistentie ja Jyvätie.Lumikuurojen aikaan pääväylät pyritään avaamaan ensisijaisesti.Säätilan osalta käytössä jatkuva seuranta.Lumenauraus käynnistyy, kun satavan lumen määrä ylittää hälytysrajan.Lumet aurataan ennalta sovituilta reiteiltä. Kukin kone hoitaa oman reittinsä.Auraus ja liukkaudentorjunta eri kalustoilla. Osa kalustosta soveltuu myös polanteen poistoon.HälytysrajatKorkein kiireellisyystaso (teollisuus): 2 cmMuut väylät: 6 cmKevyen liikenteen väylät: 6 cmKevyen liikenteen väylätKäytössä neljä konetta.Haasteena esimerkiksi kovin kapeat väylät ja matalat alikulut.Liukkauden torjunta:Seurataan ennakoiden.Liukkautta torjutaan ensisijaisesti hiekoittamalla.Suolausta on vuosien mittaan vähennetty. Lähinnä vain tärkeimmät raskaan liikenteen käytössä olevat väylät suolataan.Kiireellisyystaso sama kuin aurauksessa.Myös yleisimmin käytössä olevat kevyen liikenteen väylät hiekoitetaan.

Uusimmat