Lounais-Häme Tammela

Tammela hakee lisää huomiota - Blogista lisää näkyvyyttä ja vetovoimaa kaikille kylille

Blogista lisää näkyvyyttä Tammelan eri kylille.
MAK Median Keijo Koskimies (vas.), Tammelan kunnan Heidi Loukiainen, Tammelan Kylien Marjo Kanerva ja Ilkka Tuovinen sylissään 9-kuinen Linnea, Tammelan Yrittäjien Outi Saaristo ja Tammelan Kylien Eija Laine osoittavat Tammelan kylätiedon tiedon tyyssijaa www.kodinpaikka.fi. Kuva: Tapio Tuomela

Tammelan Kylät ry:n, Tammelan Yrittäjien ja Tammelan kunnan yhteinen kumppanuushanke nostaa kylien ja koko kunnan profiilia muun muassa yhteisen blogikirjoittelun avulla. Kauaskantoisena tavoitteena on houkutella eri puolille Tammelaa lisää kävijöitä, turisteja ja uusia asukkaitakin.

Kuluvan vuoden lopussa päättyvä kumppanuushanke kehittää tiedottamista sosiaalisen median eri kanavilla. Asukas- ja yrittäjäkunta valjastetaan markkinoimaan yhteistuumin omaa kotikuntaansa, sen kyliä ja mahdollisuuksia. Avainasiana on näkyvyyden lisääminen.

– Näin saamme laajemmin kuntaa esille, toteaa hankevetäjä Eija Laine Tammelan Kylistä.

Elinvoimahankkeessa on markkinointisuunnitelman toteuttamisen aika. Käytännön työtä vetää forssalainen mainostoimisto MAK Media oy.

Tammelalaisten kirjoittajien ja kertojien yhteisblogi avautuu ehkä jo helmikuun alussa verkkoon yleiselle alustalle, jotta se tavoittaa seuraajia mahdollisimman laajalti. Toiveena on, että uusia tammelalaisia blogikirjoituksia ilmestyisi vähintään pari kuukaudessa. Blogin on tarkoitus jäädä elämään myös hankeajan päätyttyä.

Parhaillaan haetaan bloggareita. Haussa ovat mielenkiintoiset persoonat ja erilaiset tarinat, millaista Tammelassa on elää, asua, harrastaa ja yrittää. Tammelalaisten toivotaan myös jakavan blogikirjoituksia tuttavilleen somessa.

Kaikkien ei tarvitse osata kirjoittaa, kunhan taitaa tarinoinnin. Tekstien ei pidä olla pitkiä, sillä valtaosin niitä silmäillään mobiililaitteilla.

Myös valokuvat tapahtumista ja tammelalaisen luonnon kauneudesta ovat tarpeen, koska some kaipaa muutakin sisältöä kuin tekstiä. Tammelan Kyliltä on saatavissa hyvä järjestelmäkamera ja käyttöopastusta. Parhaat kuvat voidaan käyttää markkinoinnissa ja taltioida kuvapankkiin.

MAK Median asiakkuuspäällikkö Keijo Koskimies arvioi, että eri kohderyhmiä voi somessa tavoittaa paikallisten ihmisten mielenkiintoisten tarinoiden kautta. Suoranaisen markkinoinnin sijaan kyse on piilovaikuttamisesta ja positiivisten mielikuvien luomisesta.

Tammelan kunnan elinvoimakehittäjä Heidi Loukiainen kannattaa yhteistyötä mitä lämpimimmin, sillä markkinoinnin ja viestinnän resurssit ovat kunnassa rajalliset.

– Kunnan tunnettuuden parantaminen on äärimmäisen tärkeää. Tästä on hioutumassa hieno helmi.

Loukiainen uskoo jonkun blogikirjoittajan löytyvän myös kunnan henkilöstöstä.

Tammelan Yrittäjien puheenjohtaja Outi Saaristo arvioi, että blogin yrittäjätarinat käyvät hyödyllisestä yhteismarkkinoinnista.

Blogikirjoittamisesta kiinnostuneet löytävät yhteystiedot Tammelan Kylät ry:n nettisivustolta www.kodinpaikka.fi, johon kumppanuushanke puhaltaa uutta henkeä. Sivusto tunnetaan kylien ja tapahtumien esittelystä sekä tonttipörssistään. Kirjoituksia voidaan julkaista myös tällä sivustolla.

MAK Media toivoo tammelalaisilta myös vinkkejä sopivista paikallisista juttuaiheista, joista voi tehdä kumppanuushankkeen aikana valmiita kirjoituksia lehdille tarjottavaksi.

– Elämänmakuiset artikkelit herättävät kiinnostusta, Koskimies sanoo.

Julkaistut artikkelit on tarkoitus arkistoida talteen kodinpaikka-sivustolle. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat