Lounais-Häme

Tammelaan toinenkin karting-mestari

 

Tammelaan tuli tänä vuonna kaksikin karting-mestaruutta, kun Elias Seppänen voitti aiemmin kesällä Raket-luokan Suomen mestaruuden ja viime viikonloppuna Lauri Leppä varmisti Rotax Junior Max -luokan mestaruuden.

Seppäsen ajama Raket-luokka lukeutuu virallisiin SM-luokkiin, kun taas Lepän voittama Rotax Max -sarja on yli 60 maassa ajettava maailman suosituin karting-sarja. Suomessakin Rotax houkuttelee luokkiinsa enemmän kuskeja kuin SM-luokat. Seppäsen voittama Raket-luokka oli SM-luokista suosituin, kun pisteille pääsi 30 ajajaa. Lepän voittamassa Rotax Junior Maxissa pisteille ajoi 48 kuskia.

Forssan Formula K-kerhoa edustava 15-vuotias Leppä voitti mestaruuden viiden pisteen erolla. Hänellä oli varaa jättää viime viikonlopun toinen osakilpailu Vantaalla väliin ja kokeilla kykyjään Rotax Max -luokassa, johon tammelalainen aikoo siirtyä ensi kaudeksi.

Seitsemänvuotiaasta asti kartingia ajanut Leppä kilpaili Rotax-sarjassa nyt neljättä kautta. Viime kaudella hän sijoittui junioriluokassa kolmanneksi, joten tämän kauden tavoite oli yksiselitteisesti mestaruus.

– Tasaisuuteni ratkaisi mestaruuden. Voitin neljä osakilpailua ja sijoituin joka kerta finaaleissa kolmen parhaan joukkoon. Keskeytyksiä tuli vain kaksi, mutta ne eivät haitanneet kun kolme huonointa kisaa laskettiin pois kokonaispisteistä, Leppä kertoo.

Mestaruus toi komean pokaalin lisäksi mukavan syyslomamatkan, kun Leppä pääsee moottorivalmistaja Rotaxin kustantamana lokakuun lopulla ajamaan maailmanfinaaliin Italiaan. Rotax tarjoaa tuohon kisaan maailman eri sarjojen kansallisille mestareille täyden kilpailukaluston.

Leppä hankki jo kesän aikana kansainvälistä kokemusta ajettuaan Rotaxin eurosarjassa neljä osakilpailua Belgiassa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa. Sijoitukset riittivät eurosarjan viidenteen sijaan.

Ensi kaudeksi Leppä siis siirtyy luokkaa ylemmäs Rotax Maxiin, jossa kuskien alaikäraja on 16 vuotta. Moottorin koko säilyy 125-kuutioisena, mutta siitä puristetaan junioriluokan 15 kilowatin sijasta 21 kilowattia.

15-kilowattinenkin kone vie melkoista haipakkaa kevyttä ajokkia ja kuskia melkein asvaltin pinnassa.

– Espanjan eurokisassa nopeus nousi suorilla 125:een, Leppä kertoo. FL

 

 

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic